بررسی شدت انواع دردهای مرحله اول زایمان: تاثیر قرار گرفتن مادر در وضعیت های انتخابی خود

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به درد زایمان و تسکین آن از اجزاء مهم مراقبت از مادر طی زایمان است. به نظر می رسد تغییر وضعیت مادر بر شدت درد زایمان موثر باشد. وضعیت هایی که مادر جهت راحتی بیشتر انتخاب می کند، غالبا سبب بهبود نزول جنین در کانال زایمان می شوند. اغلب هنگامی که جنین به خوبی با لگن مادر تطابق دارد، مادر درد کمتری را ابراز می کند. لذا پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی تاثیر قرارگرفتن مادر در وضعیت های انتخابی خود بر شدت انواع دردهای مرحله اول زایمان انجام شد.
مواد و روش ها
در این کارآزمایی بالینی، 68 زن باردار که جنین تک قلو با عضو نمایش سر در سنین 38 تا 42 هفته و سیر طبیعی زایمان داشتند، در بیمارستان حضرت زینب (س) شهر مشهد در طی سال های 1383 و 1384 مورد بررسی قرار گرفتند. واحدهای پژوهش به طور تصادفی در گروه وضعیت های انتخابی و گروه وضعیت های متداول قرار گرفتند. طی بخش فعال مرحله اول زایمان، مادران در گروه وضعیت های انتخابی بسته به تمایل خودشان تغییر وضعیت می دادند، در حالی که مادران در گروه وضعیت های متداول، در بستر مراقبت می شدند. شدت انواع دردهای کمر و شکم هر یک ساعت به وسیله مقیاس تطابق دیداری ارزیابی می شد. جهت گردآوری داده ها از فرم های مصاحبه و مشاهده و مقیاس تطابق دیداری استفاده می شد. داده های حاصل با نرم افزار آماریSPSS و با استفاده از آزمون های تی دانشجویی، مجذور کای، من ویتنی و فیشر تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نمره درد کلی (میانگین نمره های کمردرد و درد شکم) و نمره کمردرد در گروه وضعیت های انتخابی نسبت به گروه وضعیت های متداول به طور معنی داری کمتر بود (به ترتیب 007/0P= و 001/0P<)، اما نمره درد شکم بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت. با در نظر گرفتن محل و زمان درد، تنها نمره کمردرد بین انقباضات بین دو گروه اختلاف آماری معنی دار داشت (001/0P<).
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که در صورت قرارگرفتن مادر در وضعیت های انتخابی خود، شدت کمردرد بین انقباضات، طی بخش فعال مرحله اول زایمان کاهش پیدا می کند. بنابراین، می توان از وضعیت های قرارگیری مختلف طی زایمان که شیوه ای ساده و کم هزینه است، برای کاهش شدت درد زایمان استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p453147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!