عوامل مرتبط با وضعیت تغذیه ای بر حسب صدک BMI برای سن در دختران نوجوان دبیرستان های شهر ساری، زمستان 1382

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
از آنجا که سومین و آخرین دوره رشد و متابولیسم سریع، طی دوران نوجوانی رخ می دهد، وضعیت مناسب تغذیه دختران نوجوان (به عنوان مادران آینده جامعه) اهمیت قابل توجهی دارد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر وضعیت تغذیه ای مانند سن، سن شروع قاعدگی، آگاهی تغذیه ای، فعالیت بدنی و تعداد افراد خانواده، روی دختران نوجوان شهر ساری صورت گرفت.
مواد و روش ها
بعد از نمونه گیری تصادفی 240 دختر نوجوان 14 تا 18 ساله از دبیرستان ها و موسسات پیش دانشگاهی شهر ساری، قد و وزن تک تک نمونه ها به طور دقیق اندازه گیری شد. جهت تعیین امتیاز فعالیت هر فرد از پرسشنامه فعالیت بیک (Baecke) و برای تعیین میزان آگاهی تغذیه ای دختران نوجوان از پرسشنامه آگاهی تغذیه ای استفاده شد. سن دانش آموزان، سن شروع قاعدگی و تعداد افراد خانواده آنها به عنوان متغیر های مستقل در این بررسی مورد مطالعه قرار گرفت. سپس ارتباط این متغیرها با وضعیت تغذیه ای دختران نوجوان بر حسب صدک BMI برای سن (با طبقه بندی کم وزن، طبیعی، در معرض خطر اضافه وزن و دارای اضافه وزن) مورد بررسی قرار گرفت. برای تعیین اختلاف میانگین متغیر ها در گروه های مختلف وضعیت تغذیه ای دختران نوجوان از آزمون ANOVA و برای تعیین اینکه این اختلاف در میان کدام گروه ها بیشتر معنی دار بوده است از آزمون های تکمیلی Post Hoc استفاده شد.
یافته ها
میانگین امتیاز آگاهی تغذیه ای، سن شروع قاعدگی و امتیاز فعالیت بدنی در گروه های مختلف و ضعیت تغذیه ای دختران نوجوان (بر حسب BMI برای سن) اختلاف آماری معنی داری را نشان ندادند، اما سن دانش آموز و تعداد افراد خانواده، اختلاف آماری معنی داری را با وضعیت تغذیه ای دختران نوجوان نشان دادند به طوری که شیوع بیشتر لاغری در سنین بالاتر و خانواده های پرجمعیت تر دیده شد.
نتیجه گیری
یافته های این پژوهش نشان داد که در کشور ما به عنوان یک کشور در حال توسعه، تعداد افراد خانواده می تواند نقش بسزایی در وضعیت تغذیه ای دختران نوجوان داشته باشد. بنابراین، راهکارهای کنترل جمعیت می تواند در وضعیت تغذیه ای افراد نقش مهمی داشته باشد. سن هم به عنوان یک عامل موثر بر وضعیت تغذیه ای نوجوان مشخص شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p456065 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!