جداسازی اشرشیاکلی مولد شیگا توکسین (STEC) در نمونه های گوشت جمع آوری شده از تهران با روش PCR و بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه های جداشده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
باکتری اشریشیاکلی مولد توکسین شیگا (STEC)، به عنوان یک پاتوژن ناشی از غذا از نظر سلامت عمومی در دنیا مهم بوده و در بسیاری از همه گیری ها و موارد تک گیر، گزارش شده است. مطالعات در کشورهای مختلف بیانگر آن است که احتمال آلودگی مواد غذای با این پاتوژن وجود دارد. مطالعه حاضر، با هدف بررسی فراوانی آلودگی نمونه های گوشت در تهران با STEC، تعیین ژنوتیپ باکتری های جداشده و ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن ها، انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی دویست و پنجاه نمونه گوشت خام از قصابی های مناطق مختلف تهران در طی مدت یک سال از تاریخ 1383.3.1 تا 1384.3.1 جمع آوری و برای جداسازی STEC از نمونه های گوشت، از روش های معمولی کشت و تشخیص ملکولی PCR استفاده شد. سپس الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی سویه ها با روش استاندارد انتشار دیسک تعیین گردید.
یافته ها
از بین 250 نمونه، (%18.8) 47 نمونه PCR مثبت بودند ولی فقط (%12) 30 سویه با موفقیت جدا شد، که از بین آنها، 24 (80%) سویه دارای ژن stx2، دو سویه (%6.7) هم ژن stx2 و هم stx1 را داشته و (%13.3) 4 سویه دارای stx2 و eae مثبت بودند. در تست مقاومت آنتی بیوتیکی همه سویه ها به جنتامایسین، نوروفلوکساسین، انروفلوکساسین، ایمی پنم، نالیدیکسیک اسید، سیپروفلوکسازین و سفتازیدیم حساس بودند. درصد مقاومت به آنتی بیوتیک ها عبارت بود از: اولندومایسین 100%، اریترومایسین 100%، سفالوتین 67%، آموکسی سیلین- کلاولانیک اسید %46.6، کلروتتراسایکلین %13.3، تتراسایکلین 10%، استرپتومایسین %6.6.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان می دهد که امکان آلوده بودن گوشت خام با STEC و مقاوم بودن این باکتری با عوامل آنتی بیوتیکی وجود دارد و اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از آلودگی گوشت با این باکتری لازم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p457146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!