اثر استیله کردن بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی تخته خرده چوب

چکیده:
برای بررسی اثر تیمار استیلاسیون خرده های چوب بر برخی از ویژگی های کیفی تخته خرده چوب، از خرده های چوب استیله شده با شدت های مختلف (صفر، 5.11 و 10.76 درصد افزایش وزن) چسب اوره فرم آلدهید در دو سطح (8 و 10 درصد) تخته های آزمونی در 6 تیمار ساخته و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی آنها اندازه گیری شد.
نتایج نشان دادند که با افزایش شدت تیمار استیلاسیون، جرم مخصوص تخته ها کاهش یافته ولی با افزایش مقدار چسب، این ویژگی افزایش نشان داد. با افزایش مقدار چسب و شدت تیمار استیلاسیون، رطوبت تعادل، جذب آب و واکشیدگی ضخامت تخته ها در بهترین شرایط به ترتیب 15.3، 26.6 و 14.9 درصد نسبت به نمونه های شاهد کاهش یافتند.
نتایج بدست آمده از اندازه گیری مدول گسیختگی، مدول الاستیسیته و چسبندگی داخلی تخته ها نشان دادند که در اثر تیمار استیلاسیون، این خصوصیات به طور متفاوتی کاهش می یابند و این کاهش با افزایش درصد وزن خرده های چوب بر اثر استیلاسیون (WPG) بیشتر می گردد، ولی با افزایش مقدار چسب از 8 به 10 درصد، این مقاومت ها (باستثنای مدول گسیختگی) افزایش می یابند.
به طور کلی چنین نتیجه گیری می شود که با استفاده از خرده های چوب استیله شده با شدت 5.11 درصد افزایش وزن و مقدار 10 درصد چسب می توان تخته هایی تهیه نمود که ویژگی های فیزیکی آنها به طور محسوس بهبود و مقاومت های مکانیکی آنها به میزان ناچیزی کاهش یابند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
18
لینک کوتاه:
magiran.com/p457823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!