محاسبه دوز ناشی از چشمه I مدل 6711 و تعیین پارامترهای دوزیمتری آن در فانتوم آب و بافت

پیام:
چکیده:
مقدمه
دراین پژوهش که با استفاده از روش مونت کارلو دوز نسبی ناشی از چشمه I125مدل 6711 محاسبه و پارامترهای دوزیمتری TG-43، که توسط انجمن فیزیک پزشکان آمریکا مصوب شده اند، برای فانتوم آب و بافت تعیین شده است.
مواد و روش ها
چشمه I125 مدل 6711 توسط شرکت آمرشام طراحی شده و مورد تائید انجمن فیزیک پزشکان آمریکا می باشد که برای انجام محاسبات، در مرکز یک فانتوم مکعبی به ابعاد 30× 30 ×30 سانتیمتر مکعب از آب و بافت در نظر گرفته شده است. سپس تغییرات دوز جذبی را در امتداد موازی و عمود بر محور چشمه با استفاده از کد MCNP 4C محاسبه نموده ایم. در شبیه سازی مونت کارلو، آب با چگالی 1 گرم بر سانتیمتر مکعب و تشکیل شده از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن منظور شده است؛ و بافت با چگالی 04/1 گرم بر سانتیمتر مکعب و ترکیب اتمی دقیق استفاده شده است.
نتایج
در این پژوهش تغییرات درصد دوز عمقی (PDD)[1] در راستای محورهای موازی و عمود بر چشمه و به فاصله 1/0 میلیمتر به کمک تالی F6:p و با خطای کمتر از 5% محاسبه شده است؛ با استفاده از این داده ها، منحنی های هم دوز برای PDDهای 125%، 100%، 75%، 50% و 25% استخراج و رسم شده است. همچنین پارامترهای دوزیمتری تابع نامتقارنی F(r،θ) و تابع توزیع دوز شعاعی g(r) نیز برای این چشمه محاسبه شده است و برای مواردی با نتایج دیگران مقایسه شده است.
بحث و نتیجه گیری
تغییرات درصد دوز عمقی و پارامترهای دوزیمتری محاسبه شده در این پژوهش مطابقت خوبی با نتایج تجربی دیگران دارد و می توان از آنها در بهبود براکی تراپی با این چشمه استفاده نمود. دوز جذب شده و شیب تغییرات دوز در نقاط نزدیک به چشمه خیلی زیاد است؛ و در این نواحی فقط با شبیه سازی مونت کارلو محاسبات دوز به صورت دقیق امکان پذیر است. این نتایج بیانگر کاربست مفید کد MCNP 4C در محاسبات دوزیمتری و حوزه های دیگر فیزیک پزشکی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p461837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!