برآورد نسبت خطر با استفاده از روش رگرسیون پواسون تغییر یافته در مطالعات کوهورت با پیامد دو حالتی

پیام:
چکیده:

نسبت خطر معمولا یکی از پارامترهای مورد علاقه محققان در مطالعات پزشکی و اپیدمیولوژیک است. استفاده از مدل رگرسیون پواسون یکی از راه های برآورد مستقیم نسبت خطر است. استفاده از این مدل برای تجزیه و تحلیل داده های با پیامد دو حالتی سبب می شود واریانس نسبت خطر بیش برآورد شود. به عبارتی حدود اطمینان های محاسبه شده محافظه کارانه خواهد بود. در مقاله حاضر برای رفع این مشکل، روشی به نام رگرسیون پواسون تغییریافته شرح داده شده است.

روش کار

برای شرح روش رگرسیون پواسون تغییر یافته از یک جدول توافقی 22 استفاده شده و محاسبات ساده برآورد واریانس انجام شده است. همچنین با ذکر یک مثال واقعی که بر اساس قسمتی از داده های مطالعه عوامل پیشگویی کننده بیماری عروق کرونر است، دو روش رگرسیون پواسون معمول و تغییریافته به داده ها برازش شده و نتایج با یکدیگر مقایسه شده اند.

یافته ها

پس از برازش مدل های رگرسیون پواسون معمول و تغییریافته، نسبت خطر برای متغیر سابقه چربی بالا، 68/1 برآورد گردید. فواصل اطمینان 95% برای نسبت خطر بر اساس این دو مدل به ترتیب 82/2-005/1 و 68/2-05/1 به دست آمد. فاصله اطمینان محاسبه شده بر اساس رگرسیون پواسون تغییریافته 10% کوتاه تر بود.

نتیجه گیری

استفاده از رگرسیون پواسون تغییریافته در مقایسه با رگرسیون پواسون معمولی در مطالعات کوهورت با پیامد دو حالتی، واریانس نسبت خطر را کمتر خواهد کرد و دقت برآورد را بالا خواهد برد. این روش ممکن است در مورد متغیرهایی که در مرز معناداری آماری قرار دارند، نتایج متفاوتی با پواسون معمولی داشته باشد. گل واژگان: رگرسیون پواسون تغییر یافته، پیامد دو حالتی، نسبت خطر، نسبت برتری.

زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p465060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!