فراوانی آنتی بادی ضد HTLV-1 در بیماران تالاسمیک شهرستان گرگان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ویروس HTLV-1 از خانواده رتروویروسها بوده و بیشترین موارد آلودگی در افرادی مشاهده می شود که بیش از یکبار خون دریافت کرده اند. از آنجاییکه در بین دریافت کنندگان خون، بیماران تالاسمیک نیاز به دریافت مکرر خون دارند، ریسک عفونت به HTLV-1 در آنها بالا می باشد. این مطالعه به منظور تعیین فراوانی آلودگی به HTLV-1 در بیماران تالاسمیک شهرستان گرگان انجام شده است.
روش بررسی
از 181 بیمار تالاسمیک مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی گرگان در سالهای83 و 84 خونگیری به عمل آمد. سرمها با روش الیزا از نظر وجود آنتی بادی علیه HTLV بررسی شد و نمونه های مثبت برای تائید مثبت واقعی بودن و تعیین تیپ ویروس با روش و سترن بلات مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها
از 181 نفر افراد تالاسمیک، 93 نفر (4/51%) مذکر و بقیه مونث بودند. سن افراد یک تا 25 سال با میانگین سنی 5/6 ± 11/14 بودند. 169 نفر (4/93%) آنها در ماه فقط یکبار پکدسل دریافت می کردند. در تست الیزا از 181 نفر مورد مطالعه 27 نفر(9/14%) از نظر HTLV مثبت شدند ولی با تست وسترن بلات از 27 مورد ا لیزا مثبت فقط 8 نفر (6/29%)مثبت شده و همگی از تیپ HTLV-1 بودند. نتایج نشان می دهد که در کل افراد مورد مطالعه فقط 4/4% نمونه ها از نظر HTLV-1 مثبت بودند.همچنین مشخص گردید که با بالا رفتن سن درصد آلودگی با این ویروس افزایش می یابد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که در بیماران تالاسمیک شهرستان گرگان مواردی از آلودگی با HTLV-1 وجود دارد و فراوانی آن با دیگر نقاط ایران همخوانی دارد. برای شناسایی خونهای آلوده در اهدا کنندگان خون مطالعه وسعیتر پیشنهاد می شود تا در نتیجه خطر انتقال عفونت در جامعه بخصوص در گیرندگان خون، از جمله بیماران تالاسمیک، به حداقل برسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p465616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!