توزیع فراوانی فصلی عوامل قارچی هوای شهر زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نقش عوامل قارچی موجود در هوا در ایجاد بیماری های مختلف جلدی، تنفسی و چشمی بویژه در برخی اماکن و اجتماعات بسیار مهم است. هدف از این مطالعه تعیین میزان فراوانی فصلی عوامل قارچی موجود در هوای شهر زاهدان بوده است.
روش بررسی
در این بررسی توصیفی مقطعی در فصول مختلف سال 1380 تعداد 1080 نمونه در ساعات مختلف روز از مناطق مختلف شهر بصورت سیستماتیک تهیه و با کشت روی لام و استفاده از محیط (سابورودکستروزآگار) مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در 1080 پلیت مورد بررسی 1917 کلنی شمارش شد. شایعترین قارچهای جداشده، آسپرژیلوس (1/41%) پنی سیلیوم (33%)و رایزوپوس (8/6%) بودند. فراوانی عوامل قارچی در ساعات اولیه صبح 5/22درصد، هنگام ظهر 2/38درصد و هنگام غروب 3/39درصد بود.آزمون X2 اختلافی در فراوانی عوامل قارچی در ساعات مختلف شبانه روز نشان نمی دهد. بیشترین فراوانی آلودگی در مناطق تجاری و شلوغ مرکز شهر و بعد از آن در محوطه بیمارستانها مشاهده شد. از نظر فصلی بیشترین جداسازی در تابستان (4/31%) و کمترین آن در فصل زمستان (9/15%) بود. بین فراوانی عوامل قارچی و فصل سال رابطه معنی داری وجود داشت (100/0 P).
نتیجه گیری
رعایت بهداشت محیط و بهسازی معابر و ساختمانها بویژه در نقاط پر رفت و آمد و نیز دفع سریع زباله در جهت کاهش آلودگی های قارچی خطرناک ضروری است. بنظر می رسد موثرترین راه در کاهش بیماری های قارچی و عوارض ناشی از آنها، تدوین و اجرای برنامه های ویژه آموزشی باشد. از طرفی اطلاعات حاصل از این مطالعه برای برنامه ریزی های بهداشتی و پزشکان مفید می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p465621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!