انسجام قرآن: رهیافت «فراهی - اصلاحی» در تفسیر

نویسنده:
چکیده:
چکیده: روش تفسیر قرآن در دوره معاصر با روش های سنتی تفسی در سده های پیشین تفاوت هایی آشکار دارد. از جمله وجوه تمایز آنها، رهیافتی نوین در تفسیر آیات و سوره های قرآن که نظریه انسجام در قرآن نام گرفته است؛ بدین معنا که میان آیات و سوره های قرآن یکپارچگی و وحدت محتوایی و مضمونی وجود دارد. هر چند نظیر این دیدگاه در برخی تفاسیر سنتی ذیل عنوان تناسب آیات و سوره های قرآن قابل ردیابی است. ولی تلقی مفسران پیشین از این موضوع اساسا متفاوت بوده و بدین سبب در گذشته هیچ گاه به منزله یکی از اصول و مبانی در تفسیر قرآن بدان توجه نشده است.
در مقاله حاضر نخست با مروری اجمالی بر تاریخچه این موضوع، جایگاه این نظریه در سنت تفسیری اسلامی و تفاوت تلقی سنتی و نوین از آن تبیین شده است و آنگاه با معرفی و تحلیل آرای تفسیری حمید الدین فراهی و امین احسن اصلاحی از مفسران و اندیشمندان دوره معاصر از شبه قاره هند، رهیافت ایشان به مثابه روشی تازه در تفسیر قرآن شناسایی شده است.
در این مقاله نشان داده شده است که این دو، یکپارچگی و انسجام سوره های قرآن را اصل اولیه در تفسیر قرآن تلقی کرده اند و در نتیجه دیدگاه تفسیری نظام یافته تر و جامعه نگرتری نسبت به دیگران عرضه کرده اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
216
لینک کوتاه:
magiran.com/p466344 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!