تصویر ذهنی بدن و ارتباط آن با نمایه توده بدنی والگوی مصرف مواد غذایی در نوجوانان شهر تهران

چکیده:
سابقه و هدف
در نوجوانان تصویر ذهنی نامطلوب یا عدم رضایت از وزن و ابعاد بدن، احتمال رفتارهای مخاطره آمیز از نظر سلامتی، مانند رژیمهای غذایی نادرست و در نتیجه دریافت ناکافی مواد مغذی را افزایش می دهد. عوامل متعددی در شکل گیری تصویر ذهنی مؤثر که شناخت آنها در هر جامعه ای برای برنامه ریزی صحیح و ترویج رفتارهای تغذیه ای مناسب اهمیت دارد. مطالعه حاضر، با هدف ارزیابی تصویر ذهنی بدن در نواجوانان دختر و پسر شهر تهران و ارتباط آن با الگوی مصرف غذایی، وضعیت وزن و فعالیت بدنی آنها انجام شد.
مواد و روش ها
تعداد 894 دختر و پسر دانش آموز 14 تا 18 ساله (98/0؟ 96/15) در پایه های اول تا سوم دبیرستانها شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مطالعه پرسشنامه ای خود اجرا بود که توسط آن وضعیت جمعیتی اجتماعی، تصویر ذهنی بدن، بسامد مصرف غذایی و میزان فعالیت بدنی نمونه ها مورد ارزیابی قرار گرفت. وزن و قد اندازه گیری شد و نمایه توده بدن محاسبه گردید. برای ارزیابی تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته تصویر ذهنی بدن، از تحلیل رگرسیون لجستیک استفاده شد.
یافته ها
بر اساس نمایه توده بدن، میزان اضافه وزن / چاقی در دختران و پسران به ترتیب 14 و 6/13 و میزان کم وزنی 12 و 26 درصد برآورد شد. تصویر ذهنی غیر واقعی از وزن خویش در نوجوانان با وزن متناسب بیش از سایر گروه های وزنی مشاده شد، بطوریکه در دختران این گروه، 21% خود را چاق و 22% کم وزن می دانستند و در پسران این گروه فراوانی این تلقی ها بترتیب 10 و 23 درصد بود (001/0 > P). سابقه اقدام برای کنترل وزن در دختران کم وزن و چاق و در پسران چاق به طرز معنی داری بیش از سایر همجنسان ایشان بود. در بین متغیرهای مورد بررسی، جنسیت مؤنث (52/1 = or)، کم وزن بودن (44/5 = OR)، داشتن اضافه وزن (96/11 = OR)، نداشتن ورزشی منظم (49/1 = OR) و سابقه اقدام برای کنترل وزن (73/2 = OR) از عوامل پیشگویی کننده احتمال داشتن تصویر ذهنی نامطلوب از وزن بدن بودند.
نتیجه گیری و توصیه ها: تصویر ذهنی نامطلوب یا عدم رضایت از وزن خویش در بین نوجوانان مورد مطالعه تطور نسبی رایج می باشد. این امر می تواند بر رفتارهای تغذیه ای – بهداشتی آنان تاثیر بگذارد. ترویج مفاهیم صحیح وزن مناسب و عوامل مؤثر بر آن و توجه به این مساله در برنامه ریزی های آموزشی برای این گروه سنی حائز اهمیت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
6
لینک کوتاه:
magiran.com/p472746 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!