سرواپیدمیولوژی عفونت سیتومگالوویروس در مادران و نوزادان آنها در زایشگاه های شهر کرمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
سیتومگالوویروس(Cytomegalovirus: CMV)، یکی از ویروس های پاتوژن است که در همه جا حضور داشته و در هر زمانی از طول حیات می تواند موجب عفونت انسان گردد. میزان آلودگی با CMV در کشورهای پیشرفته 45 درصد و در کشورهای در حال توسعه تا 100 درصد متغیر است. عوامل عفونی در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخودارند، زیرا نه تنها سلامت مادران باردار را تهدید نموده، بلکه موجب مرگ جنین و بروز ناهنجاری های مادرزادی نیز می گردند. از مهم ترین موضوعاتی که در ارتباط با سیتومگالوویروس می توان در نظر گرفت، عفونت های مادرزادی با این ویروس می باشد. مهم ترین معیار تعیین کننده پیامد عفونت های مادرزادی CMV در نوزادان، نوع ابتلاء مادران حامله (اولیه یا ثانویه) می باشد. با توجه به عدم اطلاع از میزان ابتلای مادران باردار و نوزادان با عفونت CMV در شهر کرمان، مطالعه حاضر به منظور بررسی فراوانی عفونتCMV، تعیین شیوع عفونت اولیه، سابقه عفونت قبلی و همچنین تعیین ارتباط بعضی از عوامل زمینه ای این عفونت، بر روی مادران باردار و نوزادان آنها در زایشگاه های شهر کرمان انجام گردید.
روش
مطالعه مقطعی حاضر، بر روی 794 نمونه سرم (397 نمونه سرم مادر و 397 نوزاد آنها) جمع آوری شده از زایشگاه های کرمان انجام شد. به منظور ارزیابی آنتی بادی های اختصاصی ضدCMV از تکنیک (Enzyme-Linked Immunosorbent Assay: ELISA) و کیت تشخیصی رادیم (EIA WELL، RADIM، Italy) استفاده شد.
یافته ها
درصد فراوانی مادران مبتلا به عفونت اولیه، ثانویه، افراد ایمن و سرم منفی به ترتیب؛ 76/0% (3 مورد)، 24/32% (128 مورد)، 70/59% (237 مورد) و 30/7% (29 مورد) به دست آمد. از نظر شیوع CMV-IgG در مادران 94/91% (365 مورد) مثبت و 06/8% (32 مورد) منفی و در مورد شیوع CMV-IgM در مادران 8/33% (134 مورد) مثبت و 2/66% (260 مورد) منفی بودند. همچنین درصد فراوانی نوزادان سرم مثبت (CMV-IgM مثبت) 76/0% (3 مورد) بود. ارتباط معنی داری بین موارد مثبت عفونت CMV در مادران و سن مادر، شغل مادر، شغل همسر، تعداد فرزند، تعداد دفعات حاملگی، میزان درآمد خانواده، سابقه سقط، سابقه دریافت خون، سابقه پیوند عضو، بیماری تب دار طی حاملگی و محل سکونت مادر دیده نشد. تنها ارتباط بین سطح تحصیلات مادر و عفونت CMV معنی دار بود (038/0=P).
نتیجه گیری
نتایج حاصل، شیوع نسبتا بالایی از عفونت CMV را در جامعه مورد مطالعه نشان می دهد. چشم انداز وسیع این مطالعه، تحلیلی بر تشخیص، اپیدمیولوژی و شناسایی عفونت های اولیه HCMV در مادران و نوزادان آنها خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
279 تا 288
لینک کوتاه:
magiran.com/p472937 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!