رابطه بین عزت نفس و منبع کنترل با استرس ناباروری زنان و مردان نابارور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
همانگونه که پدیده ناباروری تحت تاثیر عوامل فیزیولوژیک به وجود آمده و در قلمرو علوم پزشکی قرار می گیرد، دارای جنبه های روانی- اجتماعی بوده و در قلمرو علوم رفتاری و اجتماعی نیز قرار می گیرد. اکنون مطالعات رو به گسترشی وجود دارد که نشان داده اند که عوامل روانشناختی می توانند هم در ایجاد ناباروری دخالت داشته باشند و هم اینکه ناباروری می تواند پیامدهای روانشناختی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد؛ از جمله این مؤلفه های روانشناختی، می توان از استرس ناباروری، کنترل درونی – بیرونی و عزت نفس نام برد. پژوهش حاضر در نظر دارد ضمن بررسی ارتباط خرده مقیاس های منبع کنترل (درونی بودن، شانس و اعتقاد به قدرتمندی دیگران) و عزت نفس با استرس ناباروری با مؤلفه های (ارتباطی، جنسی، اجتماعی، سبک زندگی بدون فرزند و نیاز به والد بودن) ارتباط استرس کلی با عامل جنسیت را مشخص نماید.
روش بررسی
30 زن و 30 مرد نابارور بدون ارتباط همسری با عامل ناباروری زنانه یا مردانه با تکمیل پرسشنامه های عزت نفس روزینبرگ (1989)، منبع کنترل درونی- بیرونی لونسون (1975) و پرسشنامه استرس ناباروری نیوتن و همکاران (1999) در این پژوهش شرکت کردند. تمامی افراد مورد مطالعه از مراجعین به کلینیک ناباروری رویان جهت درمان ناباروری و به روش نمونه گیری تصادفی منظم در فاصله تابستان تا زمستان 1382 انتخاب شدند. جهت آنالیز داده ها از نرم افزار آماری SPSS استفاده و 05/p<.?
به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.
نتایج
براساس نتایج تحقیق، بین عزت نفس و تمامی مؤلفه های استرس ناباروری (جنسی، ارتباطی- اجتماعی وسبک زندگی بدون فرزند و نیاز به والد بودن) رابطه معکوس و معنی داری (05/p
نتیجه گیری
نتایج تحقیق نشان داد که در بررسی پدیده ناباروری، عوامل روان شناختی، از اهمیت نسبی برخوردار بوده و نیازمند است که در تحقیقات آینده به نقش سایر عوامل روانشناختی، همچنین عوامل اجتماعی ناباروری توجه شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
194 تا 204
لینک کوتاه:
magiran.com/p482978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!