بررسی اپیدمیولوژی آلودگی به توکسوپلاسما در دختران دبیرستانی شهرستان جلفا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به شیوع قابل ملاحظه انگل توکسوپلاسما در سطح جهان و امکان سقط جنین، زایمان زودرس و ناهنجاری های مادرزادی در کودکانی که از مادران آلوده به این انگل به دنیا می آیند، اطلاع از جمعیت زنان غیرایمن به انگل توکسوپلاسما، ضروری به نظر می رسد. لذا تعیین میزان شیوع و اندازه گیری عیار آنتی بادی های ضد توکسوپلاسمایی قبل از حاملگی گام مفیدی است تا میزان موارد مثبت آنتی بادی های IgM و IgG ضد توکسوپلاسمایی و همچنین رابطه این موارد مثبت با تعدادی از متغیرهای اپیدمیولوژیک عفونت از جمله سن، نگهداری گربه، مصرف گوشت نیم پز، میزان تحصیلات و... تعیین گردد تا بتوان میزان بروز توکسوپلاسموز مادرزادی و عوارض ناشی از آن را کاهش داد. با توجه به عوارض متعدد توکسوپلاسموز از جمله سقط جنین، زایمان زودرس، تغییرات مرضی سیستم اعصاب مرکزی و... پیشگیری از ابتلا به عفونت مادرزادی ضروریست. یکی از راه های پیشگیری ممانعت از آلوده شدن گروه های در معرض خطر به خصوص زنان در سنین باروری (45-14 ساله) با آموزش بهداشت می باشد. از اهداف اختصاصی تحقیق حاضر، شناسایی دختران سرم منفی در یکی از مناطق استان آذربایجان شرقی است تا با استفاده از آن بتوان جهت ارائه آموزش های لازم و اقدامات مورد نیاز جهت پیشگیری از ابتلا به این انگل برنامه ریزی نمود.
روش بررسی
تعداد 1000 نمونه خون از دانش آموزان دبیرستانی شهرستان جلفا در سال 83- 1382 به مدت 10 ماه به روش تصادفی جمع آوری و با روش ایمونوفلورسانس غیرمستقیم آزمایش شد. در این پژوهش تیتر 1:20 و بالاتر، مثبت در نظر گرفته شد. همچنین پرسشنامه ای تنظیم و در اختیار جامعه مورد نظر قرار گرفت و اطلاعاتی از قبیل سابقه تماس با گربه، سابقه خوردن گوشت های نیم پز، خوردن جگر خام و... جمع آوری گردید. روش آماری c2برای ارتباط بین یافته های اپیدمیولوژیک عفونت و عیار آنتی بادی به کار گرفته شد و نتایج حاصله با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل آماری شد. سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
میزان آنتی بادی IgG ضد توکسوپلاسما با روش ایمونوفلورسانس غیرمستقیم در 8/21% افراد مورد مطالعه مثبت بود. در 198نفر (8/91%) عیار پادتن با روش ایمونوفلورسانس غیرمستقیم 1:20 تا 1:100، و در 20 نفر (2%) عیار پادتن افراد بیش از 1:100 بود. بیشترین درصد عفونت در افرادی که گربه در منزل نگهداری می نمودند (5/37%) و دانش آموزانی که دارای علایم عمومی (تب، لنفادنوپاتی و بثورات جلدی) بودند (7/37%) تعیین گردید. آزمون آماری c2 نشان داد که بین عفونت و تماس با گربه، خوردن جگر خام و علایم بیماری رابطه معنی داری وجود دارد (001/0>p).
نتیجه گیری
براساس نتایج حاصله ملاحظه می شود که تیتر آنتی بادی در 2/78% از افراد جامعه مورد نظر، منفی بود؛ یعنی این افراد فاقد هرگونه مصونیت اکتسابی در مقابل این عفونت می باشند. بنابراین احتمال توکسوپلاسمیک شدن فرزندان این افراد وجود دارد. پیشنهاد می شود که آزمایش توکسوپلاسموز به یکی از آزمایشات اجباری قبل از بارداری تبدیل شود و همچنین آموزش بهداشت برای مادران جهت پیشگیری از تولد اطفال دارای ناهنجاری های مادرزادی مورد تاکید قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
261 تا 269
لینک کوتاه:
magiran.com/p482983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!