بررسی گواتر و کم کاری تیروئید در کودکان مبتلا به دیابت وابسته به انسولین

چکیده:
سابقه و هدف
دیابت شیرین شایع ترین بیماری اندوکرین در کودکان است. تیروئیدیت لنفوسیتیک مزمن معمولا با دیابت نوع 1 در کودکان همراه است. با توجه به شیوع متفاوت گواتر و کم کاری تیروئید در بیماران دیابتی و عدم اطلاع از وضعیت آن در منطقه و به منظور تعیین شیوع گواتر و کم کاری تیروئید در بیماران دیابتی وابسته به انسولین، این تحقیق روی مراجعین به کلینیک غدد شیراز انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به صورت مقطعی (cross-sectional) روی 72 کودک مبتلا به دیابت شیرین نوع 1 انجام شد. در کلیه بیماران پس از اخذ شرح حال کامل، معاینه فیزیکی به عمل آمد. این بیماران هیچ گونه بیماری سیستمیک دیگری نداشتند و همه آنها انسولین NPH دریافت می نمودند. از تقسیم بندی سازمان بهداشت جهانی جهت تعیین درجه گواتر استفاده شد. T4 و TSH با روش رادیوایمنوآسی اندازه گیری گردید و عوارض مختلف و بروز آنها مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
شیوع گواتر 4/69 درصد بود و 7 درصد بیماران گواتری کم کاری تیروئید داشتند. پرکاری تیروئید در 3/1 درصد از بیماران مشاهده شد. قد 4 نفر از 5 کودک مبتلا به کم کاری تیروئید زیر صدک پنجم بود که در مقایسه با سایر بیماران اختلاف معنی داری داشت (05/0P<).
نتیجه گیری
ریسک گواتر و کم کاری تیروئید در افراد دیابتی زیاد است. از طرف دیگر کاهش رشد ممکن است به علت نارسایی تیروئید باشد، لذا پیشنهاد می شود که تمام کودکان دیابتی سالیانه جهت کم کاری تیروئید غربالگری شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p483540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!