بررسی سطح خونی HBs Anti در کودکان واکسینه شده برعلیه هپاتیت B مراجعه کننده به بیمارستان کودکان میرکلا شهرستان بابل

چکیده:
سابقه و هدف
واکسیناسیون علیه ویروس هپاتیت B (HBV)، وسیله ای مناسب در پیشگیری از ابتلا به این بیماری است. از آنجائی که تولید HBs متعاقب تزریق این واکسن تحت تاثیر عوامل گوناگون قرار می گیرد، درصدد برآمدیم سطح Ab را در تعدادی از کودکان مراجعه کننده به بیمارستان کودکان میرکلا بابل در 4ماه اول 1378، که بر اساس برنامه واکسیناسیون رایج در مراکز مختلف واکسینه شده بودند، مشخص نمائیم.
مواد و روش ها
این تحقیق به صورت یک مطالعه توصیفی مقطعی در 100کودک زیر 7سال که حداقل 3ماه از آخرین دوز واکسن هپاتیت B آنها براساس کارت واکسیناسیون گذشته بود، انجام شد. برای تیتراژ HBs Ab و تعیین HBc Ab 5دسی سی از خون آنها به آزمایشگاه ارسال شد.
یافته ها
از تعداد 100کودک، 97 مورد در مطالعه قرار گرفتند که 54/84% واکسیناسیون کامل و منظم و 46/15% آنها واکسیناسیون نامنظم و داشتند. 8/87% کودکان با واکسیناسیون منظم و 7/86% کودکان با واکسیناسیون نامنظم و بطور کلی 6/87% با واکسیناسیون کامل (منظم و نامنظم) تیتر HBs Ab مساوی یا بیشتر ازIU/Lit10 (تیتر محافظت کننده) داشتند که از این تعداد 8/28% تیتر IU/Lit10 الیIU/Lit 100و 8/58% تیتر مساوی یا بیشتر از IU/Lit100 بودند.
4/12% کودکان نیز تیتر HBs Ab کمتر از IU/Lit10 داشتند متوسط تیتر HBs Ab در گروه سنی 2-1 سال IU/Lit/ 6/379 و در گروه سنی 6-5 سال IU/Lit340 بود. نتیجه گیری و توصیه ها: سطح HBs Ab محافظت کننده متعاقب واکسیناسیون کامل و منظم در کودکان مورد مطالعه از روند نسبتا مناسبی (ولی نه کاملا مطلوب) برخوردار بوده است. برای تعیین عوامل موثر بر تفاوت نتیجه حاصل از این مطالعه با نتیجه مطلوب که در 95% موارد تیتر محافظت کننده ایجاد می شود به مطالعات آینده نگری با موارد بیشتر و در مناطق مختلف کشورمان نیازمندیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p483650 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!