بررسی دانش، نگرش و عملکرد اعضاء هیئت علمی دانشگاه نسبت به کاربرد رایانه و شبکه جهانی اینترنت در امر آموزش در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سال 1381

چکیده:
مقدمه. با توجه به اینکه رایانه و شبکه اطلاع رسانی نقش مهم و فزاینده ای در امر آموزش پزشکی ایفا می کنند, آگاهی از میزان دانش، نگرش و عملکرد اعضاء هیئت علمی که نقش تعیین کننده و مهمی در امر آموزش پزشکی دارند از اهمیت خاص برخوردار است تا با استفاده ار نتایج آن گامی در جهت جبران کاستی ها و بر طرف کردن مشکلات موجود در راه استفاده هر چه بیشتر و کارآمدتر از کامپیوتر و شبکه اطلاع رسانی در امر آموزش, برداشته شود. روش ها. مطا لعه حاضر به صورت مقطعی بر روی تعداد 230 نفر از اعضاء هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت, نمونه گیری به صورت طبقه ای از تمام دانشکده ها و گروه های هر دانشکده در دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت و از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در سه حیطه دانش, نگرش و عملکرد استفاده شد. سپس داده های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS تجریه و تحلیل گردید. یافته ها. پرسشنامه ها بین اعضاء هیئت علمی دانشکده های مختلف توزیع و پس ازتکمیل جمع آوری گردید. سپس داده های بدست آمده توسط نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل شد که نتایج حاصله حاکی از آن است که: 3/97% از اعضای هیات علمی معتقد بودند که یادگیری رایانه در ارتقاء فعالیتهای دانشگاهی آنان نقش مهمی دارد و تمامی آنان آشنایی دانشجویان با رایانه را لازم می دانستند. ولی در خصوص وضعیت امکانات رایانه ای دانشگاه اتفاق نظر وجود نداشت. 96% از آنان برگزاری کارگاه های آموزش رایانه جهت اساتید را ضروری می دانستند. میانگین دانش اعضای هیات علمی که نشانگر مهارت آنها در استفاده از کامپیوتر، نرم افزارهای رایج، پست الکترونیکی و جستجوی مقالات در بانکهای اطلاعاتی و ژورنالهای on – line و غیره می باشد 1/5 ± 86/11 بر اساس 20 محاسبه گردید. 8/83% از اعضای هیات علمی رایانه شخصی در منزل دارند. 3/76% از آنها از امکانات رایانه ای موجود در دانشگاه استفاده می کنند ولی تنها 5/47% از آنان در دفتر خود رایانه شخصی دارند. اعضای هیات علمی به طور متوسط در هفته 7± 8/7 ساعت از رایانه استفاده می کنند و 9/5 ± 4/6 ساعت در هفته از اینترنت بهره می گیرند. نتیجه. اکثریت اعضای هیات علمی نسبت به کاربرد رایانه و اینترنت در آموزش پزشکی نگرش مثبت داشتند ولی درصد قابل توجهی از دانش و مهارت کافی برخوردار نبودند. بنابراین لازم است تدابیری جهت ارتقاء دانش و عملکرد اعضای هیات علمی دانشگاه در راستای استفاده بهینه از رایانه و اینترنت اتخاذ گردد. آدرس. مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی, دانشگاه علوم پزشکی اصفهان, اصفهان.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p484236 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!