تعیین وزن جنین با سونوگرافی در خانمهای باردار با حاملگی ترم

پیام:
چکیده:
مقدمه
اختلال در رشد و وزن جنین نقش مهمی در میزان ابتلا و مرگ و میر زمان زایمان دارد. بیش از 50 فرمول مختلف جهت تخمین وزن جنین مطرح شده است ولی تا بحال فرمول اید هآلی مشخص نگردیده است. این بررسی به منظور تعیین اوزان تخمینی بر اساس فرمول هدلوک و مقایسه آن با اوزان واقعی انجام گرفت.
روش کار
این تحقیق به روش تحلیلی بر روی 96 خانم حامله با حاملگی بدون عارضه در جنین انجام گرفت. سونوگرافی در 10 روز آخر حاملگی انجام شد. قطر بایپاریتال، طول فمور و دور شکم انداز هگیری و بر اساس فرمول هدلوک، وزن جنین محاسبه شد. وزن نوزاد بلافاصله پس از تولد مشخص گردید. اختلاف وزن ها با معنی دار تلقی گردید. P<0/ و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و 05 t استفاده از آزمون 2000 گرم بود. میزان -
نتایج
در 96 مورد تحت بررسی وزن نوزادان بلافاصله پس از تولد بین 4100 237 گرم مشخص شد. در 26 % موارد این اختلاف کمتر یا مساوی / اختلاف بین وزن تخمینی و وزن واقعی 8 - 66 % موارد کمتر یا مساوی 300 گرم بود. اختلاف در گروه های وزنی زیر 3000 گرم، 3500 / 100 گرم و در 7 3000 گرم و بالای 3500 گرم تفاوت آماری معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
در مواردی که تعیین وزن جنین در تصمیم گیری های بالینی عامل مهمی بحساب م یآید، سونوگرافی می تواند ارزش قابل قبولی داشته باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p484302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!