تاثیر آرامش عضلانی و شناخت درمانی بر میزان اضطراب مبتلایان به سکته قلبی بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 82

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
یکی از رایج ترین عوارضی که مبتلایان به سکته قلبی از آن رنج می برند، مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی می باشد که اکثریت بیماران آن را تجربه می کنند و باعث کاهش عملکرد حیاتی و افزایش خطر مرگ می شود. اینگونه علائم بالینی مانند اضطراب، اشتغالات ذهنی و افکار منفی در خصوص احتمال وقوع حمله بعدی، بهداشت جسمانی و روانی بیماران را به مخاطره می اندازد. هدف از این پژوهش، تعیین میزان اضطراب و افسردگی بیماران در مراحل مختلف قبل، بعد و سه ماه پس از اعمال روش آرامش عضلانی و شناخت درمانی بوده است.
روش کار
پژوهش حاضر شامل مطالعه ای تجربی بر روی 60 نفر از افراد مبتلا به سکته قلبی بوده است که به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده جهت ارزیابی میزان اضطراب فرم کوتاه 71 سؤالی (MMPI) از آزمون چندوجهی شخصیتی مینه سوتا D و Pt و افسردگی، مقیاس های استفاده شد. SPSS بوده است. به منظور تجزیه و تحلیل یافته ها از نرم افزار
نتایج
نتایج حاصل نشان داد که پس از اعمال روش های درمانی، میزان اضطراب و افسردگی بیماران گروه داشته (P<0/ آزمایشی در مراحل قبل، پس از خاتمه درمان و دوره پیگیری سه ماهه کاهش معن یداری (01 است در حالی که میزان اضطراب و افسردگی بیماران گروه کنترل کماکان ثابت بوده است.
نتیجه گیری
نتایج حاصل حاکی از تاثیر روش آرامش عضلانی و شناخت درمانی بر کاهش میزان اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به سکته قلبی است. با انجام این روش ها حتیمی توان نیاز به مصرف دارو در این بیماران را کاهش داد و از روش های غیردارویی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p484305 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!