تاثیر روش مراقبت کانگرویی بلافاصله پس از تولد بر رفتارهای دلبستگی مادر قبل از ترخیص از بیمارستان

پیام:
چکیده:
اولین بار توسط دکتر ادگار ری در سال 1978 در بوگوتای کلمبیا برای مراقبت (KMC)
مقدمه
مراقبت کانگرویی مادر نوزادان با وزن کم تولد استفاده شد. مطالعات کمی در زمینه تاثیر آن بر روی رفتارهای دلبستگی مادران انجام شده است. به خصوص اینکه رفتارهای مادری می تواند در فرهن گهای مختلف با هم متفاوت باشد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر این روش بر روی رفتارهای دلبستگی (احساسی، مراقبتی، مجاورتی) مادران نخست زای ایرانی با نوزاد رسیده، بلافاصله پس از تولد انجام شده است.
روش کار
این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی تصادفی در یکی از بیمارستانهای شهر تهران انجام شده است. تعداد 90 نفر نمونه به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه مورد و شاهد دست هبندی شدند. در گروه مورد نوزاد بلافاصله پس از تولد در تماس با بدن برهنه مادر قرار گرفت و بدن نوزاد نیز بدون اینکه در پتو و یا شان 15 دقیقه در تماس با پوست مادر قرار گرفت. از مادر خواسته شد بلافاصله پس از تولد - پیچیده شود، به مدت 20 و کای اسکوئر t نوزاد خود را لمس و تغذیه کند. اما در گروه شاهد روش معمول بیمارستان انجام شد. از آزمونهای با سطح معنی داری 5% برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. و (P<0/
نتایج
نتایج نشان داد که تفاوت معن یداری در رفتارهای احساسی دو گروه (نگاه کردن به نوزاد 01 و حلقه زدن (P<0/ و همچنین در رفتارهای مجاورتی (تماس نزدیک با بدن مادر 001 (P<0/ صحبت کردن (02 وجود داشت. همچنین در رفتارهای دلبستگی این دو گروه نیز تفاوت معنی داری وجود (P=0/ بازوها دور نوزاد (04 داشت، اما رفتارهای مراقبتی بین 2 گروه سنی معنی دار نبود.
نتیجه گیری
بنظر می رسد روش کانگرویی به علت اثرات مثبت آن در رفتارهای دلبستگی مادر بهتر است در نوزادان رسیده در ساعات اولیه پس از زایمان انجام شود و مامایی ها که اولین سطح تماس بین مادر و نوزاد محسوب م یشوند، باید به برقراری این نوع تماس (پوست به پوست) حساس بوده و مدت این تماس را افزایش دهند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p484308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!