سن بلوغ در دختران بندرعباس - 1379

پیام:
چکیده:
مقدمه
بلوغ در اصطلاح مرحل های است که در اندام انسان و احساسات و اندیشه او دگرگون ی هایی پدید م یآید. درباره این دگرگونی های عمیق جسمی و روحی، روانشناسان و حقوقدان و فقها بررسی ها و تحقیقات مختلفی انجام داده اند. هر کدام از اقسام بلوغ دارای نشانه هایی است که پیامدهای اجتماعی و حقوقی خاص خود را دارد. سن پیدایش بلوغ در نژادهای مختلف متفاوت است. لذا ما بر آن شدیم تا در بندرعباس با توجه به شرایط آب و هوای گرم و مرطوب، مطالعه ای را در این زمینه به انجام رسانیم.
روش کار
در این مطالعه توصیفی، در ابتدا 8 مدرسه از مدارس ناحیه 1 و 2 بندرعباس به عنوان 8 خوشه بصورت تصادفی از مدارس مختلف آموزش و پرورش انتخاب شد. سپس با استفاده از پرسشنامه، اطلاعات و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد و t مربوط به رشد جسمی، روانی و عقلی جمع آوری و توسط آزمون معنی دار تلقی گردید. P<0/05
نتایج
نتایج حاصل نشان می دهد که تفاوت معن یداری بین سن افرادی که به بلوغ جسمی رسیده بودند و افرادی همینطور بین میانگین نمره بلوغ فکری – روانی افراد در. (P<0/ که به بلوغ جسمی نرسیده بودند، مشاهد شد (05 10 و 11 سال می باشد. از، گروه های مختلف سنی اختلاف معنی داری وجود داشت. این تفاوت بین گروه های سنی 9 ولی، (P<0/ سوی دیگر، تفاوت معن یداری بین گروه های مختلف سنی در ارتباط با بلوغ مذهبی دیده شد (0001 رابطه آماری معنی دار بین بلوغ جسمی و فکری مشاهده نشد. در رابطه با بلوغ مذهبی، بین افرادی که به بلوغ جسمی. (P<0/ رسیده اند و افرادی که به بلوغ جسمی نرسید هاند، تفاوت معنی داری وجود دارد (05
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده، سنی که برای تلفیق هر سه بلوغمی توان در نظر گرفت، بین 12 تا 13 12 سالگی می باشد که منطبق با میانگین سن بلوغ جسمانی نیز می باشد. بر این اساس، / سالگی و به طور متوسط 6 محدوده اجرای قوانین شرعی و اجتماعی همچون برگزاری جشن تکلیف که در حال حاضر در سن 9 سالگی برگزار می شود، بهتر است به سنین بالاتری ارتقاء یابد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
65
لینک کوتاه:
magiran.com/p484309 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!