تظاهرات کلینیکی و پاراکلینیکی کودکان مبتلا به سل در بیمارستان کودکان امیرکلا از مهر1373 لغایت اسفند1377

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه سل در حال گسترش بوده و یک عامل مهم مرگ ومیر در سراسر جهان می باشد. سالیانه 000/300/1 مورد بیماری و 000/450 مورد مرگ در اثر سل درکودکان رخ می دهد. این تحقیق به منظور بررسی کلینیکی و پاراکلینیکی کودکان مبتلا به سل در بیمارستان کودکان امیرکلا بین سال های 73 تا 77 صورت گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه، یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی می باشد و بر پایه اطلاعاتی است که از روی پرونده 18 بیمار مبتلا به سل (دارای علایم بالینی- آزمایشگاهی و سابقه مثبت) بستری شده در بیمارستان کودکان امیرکلا (بابل) از مهرماه 1373 لغایت اسفندماه 1377 به دست آمده است.
نتایج
نسبت بیماران مذکر به مونث 25/1 بوده است. 5/44درصد بیماران درگروه سنی کمتر از 3سال قرار داشته اند. بیماری سل درفصل خاصی بیشتر مشاهده نشد. 9/39درصد بیماران روستایی و1/60درصد بیماران شهری بوده اند. شایعترین علت مراجعه سرفه(7/77درصد)بوده است. 8/77درصد بیماران، ESR بالاتر ازطبیعی داشته اند. CRP در5/94درصد بیماران مثبت بوده است. نتیجه پرتوشناختی قفسه صدری در 88درصد موارد مثبت بوده است. در این مطالعه 2/72درصد بیماران مبتلا به سل ریوی و8/27درصد مبتلا به سل خارج ریوی استئومیلیت- آرتریت بوده اند. صد در صد بیماران به رژیم چهار دارویی جواب مثبت داده اند.
استنتاج
بیشتر نتایج حاصل از این پژوهش، مشابه نتایج به دست آمده در سایر مطالعات است. آگاهی پزشک از انواع اشکال و علایم بالینی سل در کودکان به تشخیص زودرس بیماری کمک می کند. به طور کلی هر کودک به ویژه هنگامی که در گروه و یا منطقه پرخطر قرار داشته باشد در صورت مبتلا به سرفه بیش از سه هفته، تب طولانی، کاهش وزن، عرق شبانه و یا هر بیماری غیرقابل توجیه، باید از نظر بیماری سل مورد بررسی قرار گیرد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p485301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!