مطالعه بافت شناسی آثار تابش کم توان هلیوم نئون بر التیام نقص استخوانی جزیی در استخوان تی بیای خرگوش

چکیده:
سابقه و هدف

در تحقیق حاضر آثار تابش لیزر کم توان هلیوم نئون بر التیام نقص استخوانی جزیی در استخوان تی بیای خرگوش به وسیله روش های ارزیابی کمی بافت شناسی بررسی گردید.

مواد و روش ها

تحقیق به روش تجربی صورت پذیرفت. چهل و دو راس خرگوش نر بالغ به طور تصادفی به دو گروه شاهد و تجربی تقسیم شدند. هرگروه به سه گروه مساوی کوچکتر تقسیم شد. در هر خرگوش، تحت بیهوشی عمومی و با رعایت شرایط استریل برشی در بافت نرم نمای داخلی ساق اندام خلفی چپ، ایجادکرده و با یک دریل برقی دارای مته فولادی به قطر 2میلی متر یک نقص استخوانی جزیی درسطح داخلی تنه استخوان تی بیا تا عمق کانال مرکزی استخوان ایجاد گردید. روز عمل جراحی روز صفر و روز بعد، روز یک محسوب شد. از روز صفر تا انتهای روز چهاردهم در زیرگروه یک و تا روز بیست ویکم در زیرگروه دوم و تا روز بیست وهشتم در زیرگروه سوم به خرگوش های گروه تجربی لیزر کم توان هلیوم نئون با انرژی دانسیته 2/1 با روش Grid به محل ضایعه تابانده شد. در موعدهای فوق الذکر خرگوش ها به وسیله اترکشته شدند. نمونه تهیه شده ازمحل نقص استخوانی پس از ثبوت، دکلسیفیکاسیون و پردازش بافتی با پارافین قالبگیری، و برش هایی از آن تهیه شد. برش ها به دو روش رنگ آمیزی هماتوکسیلین و ائوزین، و تریکروم ماسون رنگ شدند. برای انجام مطالعه بافت شناسی از دو روش رتبه ای توصیفی و اندازه گیری استفاده شد. در روش رتبه ای توصیفی، مقاطع بافت- شناسی هریک از نمونه های متعلق به گروه های شاهد و تجربی در یکی از درجه های جدول رتبه بندی بلوغ کال قرار گرفتند. در روش کمی با استفاده از قطعه چشمی مخصوص ضخامت پریوست وکال اندازه گیری شد. روش آماری مورد استفاده برای مقایسه گروه ها در هر یک از روزهای مورد بررسیMann Whitney U test بود.

نتایج

از نظر رتبه ای توصیفی، در گروه تجربی میانگین روز چهاردهم کمتر از گروه شاهد و در روز بیست و یکم برابر آن و در روز بیست و هشتم بیشتر از آن بود. ولی هیچ یک از تغییرات فوق الذکر از نظر آماری معنی دار نبود. نتایج روش اندازه گیری در گروه تجربی در اکثر موارد بهتر بود و اختلاف مربوط به میانگین ضخامت پریوست در روز بیست ویکم از نظر آماری (05/0P<) هم معنی دار بود.

استنتاج

تابش لیزرکم توان هلیوم نئون بر نقص استخوانی جزیی استخوان تی بیای خرگوش موجب افزایش معنی دار ضخامت پریوست در روز بییست ویکم بررسی و افزایش وضعیت رتبه ای توصیفی همین گروه در روز بیست وهشتم بررسی در مقایسه با گروه شاهد گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p485368 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!