بررسی ده ساله ضایعات تومورال و کیستیک ادونتوژنیک همراه با دندان های نهفته

پیام:
چکیده:
مقدمه
کیست ها و تومورهای ادنتوژنیک با عوارض و ضایعات متعددی همراه می باشند که ممکن است دندان نهفته یکی از این موارد باشد. دندان نهفته، دندانی است که در زمان مورد نظر نمی تواند رویش یابد. منابع مختلف آمارهای متفاوتی از همراهی این دو با هم ذکر کرده اند.
هدف
هدف از این مطالعه به دست آوردن شیوع جنسی، مکانی و سنی کیست ها و تومورهای ادونتوژنیک و بررسی درصد فراوانی هر یک از آن ها در همراهی با دندان های نهفته در یک دوره ده ساله می باشد تا با اطلاع بهتر از شیوع مکانی و تشخیص های افتراقی، سبب افزایش اطلاعات کلینیسین و سهولت انتخاب درمان گردد.
روش کار
در این مطالعه گذشته نگر آمار ثبت شده، بلوک های پارافینی و لام های موجود 160 ضایعه همراه با دندان های نهفته در بایگانی بخش پاتولوژی دانشکده دندان پزشکی مشهد مربوط به مراجعه کنندگان ده ساله اخیر (1385-1375) که واجد دندان نهفته همراه با ضایعات کیستیک و تومورال بودند، بررسی شده و البته جمعیت کلی این ضایعات در همین دوره زمانی 304 مورد بوده است. ضمنا از آزمون دقیق فیشر برای بررسی ارتباط دندان نهفته با نوع ضایعه استفاده شد.
بحث: در این مطالعه، 160 ضایعه شامل 140 مورد (87.5%) کیست و 20 مورد (12.5%) تومور مشاهده گردید. در میان کیست ها، کیست دنتی ژروس (58.7%) و در بین تومورها ادونتوما (5%) شایعترین ضایعات بودند. از نظر شیوع جنسی بروز این ضایعات در مردان (59.8%) بیشتر از زنان (41.2%) بود. در مجموع شایع ترین مکان درگیر خلف سمت چپ مندیبل و شایع ترین دهه سنی درگیر دهه دوم بود.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه در مورد کیست هایی مثل دنتی ژروس و ادونتوژنیک کراتوسیت با منابع و مقالات دیگر تطابق کاملی را نشان می دهد. در مورد کیست ادونتوژنیک کلسیفیه بروز بیشتر آن در مندیبل و آقایان و در رابطه با ضایعات تومورال نیز، شیوع یک دهه دیرتر (دهه سوم) در ادونتوم، یک دهه زودتر (دهه سوم) در آملوبلاستوم و برتری جنسی آقایان در رابطه با آدنوماتوئید ادونتوژنیک تومور با تعدادی از یافته های دیگر محققان همخوانی ندارد. جهت حصول به نتایج بهتر انجام مطالعات بیشتر در این زمینه توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p492198 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!