تاثیر مواجهه با الکل طی بارداری بر تکامل کلیه جنین

نویسنده:
پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات کلینیکی و تجربی مطرح کننده همراهی کمبود روی در صورت مواجهه با الکل در دوران جنینی و اختلال در عملکرد توبولر کلیه است. با اینحال تاثیر مصرف الکل در دوران بارداری بر آسیب سلول های توبولر هنوز ناشناخته است.
روش مطالعه
در این مطالعه عملکرد توبولر کلیه در 8 شیرخوار مبتلا به سندرم الکل جنینی با 8 نوزاد سالم مقایسه شد. همچنین عملکرد و ساختار کلیه در 11 رت مواجهه یافته با الکل در دوران جنینی بررسی شد.
یافته ها
توانائی تغلیظ ادرار در شیرخواران با سندرم الکل جنینی پس از محرومیت از آب در مقایسه با کنترل کاهش یافته بود (001/0>P). همچنین اسیدی شدن ادرار پس از تحمیل بار اسید بر کلیه مختل بود (001/0>P). سطح روی سرم کمتر (001/0>P) و ترشح ادراری روی (001/0>P) نیز در شیرخواران با سندرم الکل جنینی نسبت به گروه کنترل افزایش نشان داد. مطالعات میکروسکوپ الکترونی هیپرتروفی میتوکندریال سیتوپلاسمیک و واکولار سلول های اپی تلیال لوله های جمع کننده ادرار را در رت های مواجهه یافته با الکی طی دوران جنینی نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد مواجهه با الکل در رت های زنده مواجهه یافته با الکل در دوران جنینی باعث اختلالات عملکردی و ساختمانی در سلول های می شود که احتمالا مسئول ساخت کلیه هستند. این موضوع می تواند توجیه کننده عملکرد کلیه در شیرخواران مبتلا به سندرم الکل جنینی باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p493817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!