تاثیر تمرینات شدید کشتی روی غلظت IgA بزاق

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
مطالعات نشان می دهد ورزشکاران حرفه ای در طول تمرینات شدید, در برابر بیماری های تنفسی فوقانی حساس هستند. IgA بزاق, نقش اساسی در حفاظت شخص در برابر بیماری های مخاطی و تنفسی دارد.
مواد و روش کار
در این تحقیق پانزده نفر کشتی گیر جوان به عنوان گروه آزمایش و پانزده نفر دیگر به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. سن, وزن و قد همه آن ها اندازه گیری شد. گروه آزمایش, در فعالیت های کشتی, شامل مرحله استراحت، پنج هفته اول، پنج هفته دوم و دوره ریکاوری شرکت کردند و گروه شاهد در فعالیت های ورزشی شرکت نکردند. ترشحات بزاق در هر مرحله جمع آوری و مقدار IgA با روش الیزا در هر دو گروه اندازه گیری شد.
یافته ها
مقدار IgA بزاق در وضعیت استراحت نشان داد تفاوت معنی داری در بین دو گروه وجود ندارد, اما در پنج هفته اول تمرینات, تفاوت معنی داری بین دو گروه, مشاهده شد و مقدار IgA در گروه آزمایش, کاهش نشان داد(087/0=P). (با توجه به حجم نمونه در این مطالعه با در نظر گرفتن احتمال خطای آلفا 10% نشان دهنده معنی داری آماری است). در مرحله دوم و دوره ریکاوری هر چند تفاوت, بین دو گروه وجود داشت, اما این تفاوت معنی دار نبود (632/0=P).
بحث و نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد, شروع تمرینات کشتی با شدت بیشتر در پنج هفته اول دوره تمرین, باعث کاهش غلظت IgA بزاق می شود و می تواند کشتی گیران را مستعد عفونت های تنفسی سازد. اما در مرحله دوم با وجود اینکه غلظت IgA کاهش نشان داد اما این کاهش معنی دار نبود (632/0 = (P. به نظر می رسد احتمالا ورزش شدید در مدت زمان کوتاه باعث مهار مزمن لنفوسیت ها در تولید آنتی بادی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
407
لینک کوتاه:
magiran.com/p496843 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!