اصول نظریه حقوق فطری در اندیشه استاد مطهری

چکیده:
از نظر استاد مطهری تنها با توجه به حقوق طبیعی وفطری به عنوان مبنا و پشتوانه حقوق موضوعه است که بسیاری از مقررات و قوانین اسلامی قابل توجیه و تفسیر می باشد و گرنه تفسیر برخی از حقوق بدون توجه به مبانی طبیعی آنها از جمله اصل غائیت که تنها در فلسفه الهی مطرح است، ناممکن می باشد. اگر چه در فلسفه مادی غرب سخن ازحقوق بشر و طبیعت و حیوانات و محیط زیست می رود ولی مبنای صحیحی برای توجیه آن وجودندارد، زیرا به اصل غائیت و هدف داری جهان هستی توجه نشده است. در فلسفه الهی میان انسان و مواهب طبیعی علاقه غایی وجود دارد، یعنی مواهب عالم برای انسان آفریده شده و این فرع برپذیرش حکومت یک شعور کلی بر نوامیس عالم است که هر چیزی را برای غایتی آفریده و آنها راهماهنگ به سوی هدفی پیش می برد. ولی در فلسفه مادی این مساله پذیرفته نشده نیست و رابطه موجودات کاملا تصادفی است، لذا این فلسفه قادربه تفسیر و توجیه حقوق فطری نیست. شهیدمطهری نام این نظریه را حقوق فطری و طبیعی یا«نظریه حقوق عقلی » می نامد که مبتنی بر سه اصل است: 1- اصل غائیت 2- اصل هماهنگی نظام تکوین ونظام تشریع 3- اصل همدوشی حق و تکلیف این نظریه لوازم ونتایج چندی در پی دارد که براساس آن، برخی از مشکلات در حقوق اسلامی رفع و حل می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
106
لینک کوتاه:
magiran.com/p503290 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!