تجلی عاشورا در نرم افزارهای دینی

نویسنده:
چکیده:

حادثه عظیم عاشورا، بدون شک ماندگارترین و موثرترین حادثه تاریخی بعد از ظهور اسلام است. در میان حوادثی که در طول تاریخ بشریت به وقوع پیوسته است، هیچ نهضت و حرکتی به پویایی و برجستگی قیام حضرت سید الشهدا(ع) نیست. قیام عاشورا و فرهنگ و پیام های آن، تاثیر شگرفی در تحول جوامع و سازندگی آنها مخصوصا در حیطه اسلام داشته است؛ به گونه ای که به جرات می توان گفت مهم تر علل توسعه و گسترش دین اسلام، عاشورای حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) می باشد.
ایمه اطهار(ع) سعی می کردند همیشه این حماسه زیبا را زنده نگه داشته و آن را پر فروغ و سازنده جلوه دهند. آنان با وجود اینکه در دوران امامت خویش با محدودیت های شدیدی مواجه بودند، اما با اتخاذ صحیح ترین تصمیم ها و موضع گیری های مناسب توانستند از فرهنگ عاشورا و دستاوردهای ارزشمند آن به صورت شایسته پاسداری کنند و راه حماسه آفرینان کربلا را تداوم بخشند. از این رو،  احیای فرهنگ خونین عاشورا و حفظ ارزش های آن را می توان یکی از مهم ترین اهداف جامعه بزرگ اسلامی دانست. ترویج این فرهنگ عظیم در سرتاسر جهان می تواند روح خفته انسان های غفلت زده را بیدار کند. ما مسلمانان معتقدیم که تداوم جهان اسلام جز با زنده نگه داشتن قیام خونین سید الشهدا(ع) میسر نیست؛ چراکه قیام آن امام همام به ما می آموزد که در برابر ظلم و ستم بایستیم و با اشاعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر بیدادگری را ریشه کن کنیم. از این رو، زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا ضامن حیات دین اسلام و رسالت آسمانی پیامبراعظم(ص) است.
امروزه با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بی شک تولید و تکثیر نرم افزارهای عاشوراپژوهی، یکی از شیوه های نوین برای احیای نهضت عاشورا و ترویج افکار و سخنان امام حسین(ع) در عصر حاضر  می باشد.
اگرچه در این زمینه تولیدات خوبی عرضه شده است، اما به نظر می رسد که می توان نرم افزارهای بیشتر و با کیفیت بهتری را برای علاقه مندان به آن امام همام(ع) و نیز گسترش فرهنگ عاشورا تولید نمود و در اختیار عاشقان به اهل بیت پیامبر(ع) قرار داد.
در این مقاله به ذکر چند نمونه از این نوع نرم افزارها که به معرفی شخصیت والای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اختصاص دارد، می پردازیم.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p504490 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!