نقش دولت و سایر نهادهای بخش عمومی در توسعه محلی نوآوری

پیام:
چکیده:
فرض بر این است که به جای آن که رشد و توسعه کلی کشور را در نظر بگیریم، توسعهء کل آن را تا رسیدن به «توسعه متوازن» هدف قرار دهیم. حال در فضایی علمی که فناوری موتور توسعه محسوب می شود و نوآوری اصل رشد به شمار می رود، توزیع رشد فناوری در مناطق، شهرها و چه بسا روستاهای کشور به مفهوم توسعه ای فراگیر و یکپارچه است. این یکپارچگی باید میان دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، و شهرک های علمی و تحقیقاتی، پارک ها و مراکز رشد فناوری باشد.
بنابراین بحث مقاله حاضر ابتدا بر نوآوری در حوزهء رشد فناوری است و این که در دستیابی به آن مکان یا به اصطلا ح محل استقرار صنایع و نزدیکی مکانی دو یا چند صنعت به یکدیگر چه نقش ها و فوایدی می توانند داشته باشند. به این ترتیب اصل توجه بر سیاست و برنامه های علمی، صنعتی، اقتصادی کشور، منطقه و شهر و کیفیت رشد فناوری از راه نوآوری است. آیا نزدیکی جغرافیایی مراکز صنعتی به نوآوری و به طور کلی رشد فناوری کمک می کند؟ یا برعکس، هرچه فناوری ها، به ویژه در بخش های اطلاعات و ارتباطات، یعنی مخابرات و حمل و نقل پیشرفت کنند، نه تنها از مشکلات و هزینه ارتباط متخصصان و صنعتگران و مؤسسات صنعتی و بنگاه های اقتصادی با یکدیگر کاسته می شود، بلکه طبیعتا و به موازات آن از نقش اقتصاد فضایی و تمرکز و تا حدودی آمایش سرزمین و آمایش شهری می کاهند و به سیاست عدم تمرکز میدان می دهند؟
پس از بحث های نظری بسیار ضروری که در ابتدای مقاله می آید پروفسور بوگرن به بررسی مراکز رشد فناوری منطقهء مرکز فرانسه، نوآوری و انتقال فناوری بین آنها، شبکه ای علمی، تحقیقاتی که به این منظور بین آنها ایجاد شده است و گریز آنها از همکاری های محلی به منظور استفاده بیشتر از همکاری با بنگاه های صنعتی پیشرفته تر و بنابراین مفیدتر می پردازد.
اهمیت گزارش مطالعهء بوگرن در فرانسه بنا به برخی از مشابهت هایی است که بین سیاست های علمی، رشد، صنعتی، شهری و منطقه ای ایران و فرانسه وجود دارد و به این ترتیب «راه طی شده» در فرانسه، راهنما، و آزمون و خطاهای آن مانع از خطاهای مشابهی است که مسلما مشمول صرف وقت و هزینه اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
50
لینک کوتاه:
magiran.com/p505333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!