مقایسه 17-α- هیدروکسی پروژسترون کاپروات با پروژسترون روغنی در حمایت از فازلوتئال در سیکل های تلقیح داخل رحمی اسپرم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حمایت فازز لوتئال در بیماران تحریک تخمک گذاری شده وIUI هنوز در بعضی از مراکز بطور روتین انجام می شود. هدف از این مطالعه، مقایسه اثر پروژسترون روغنی با 17--هیدروکسی پروژسترون برای حمایت فازلوتئال در این بیماران بود.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی، 162 بیمار که در مرکز درمان ناباروری منتصریه مشهد در سال 85-1384 تحریک تخمک گذاری و IUI شده بودند به طور تصادفی تحت درمان با 17-- هیدروکسی پروژسترون کاپروات (mg250، عضلانی، هفته ای یک بار) یا پروژسترون روغنی (mg50، عضلانی، روزانه) تا زمان اندازه گیری BHCG سرم قرار گرفتند. سپس در بیمارانی که -hCG آنها مثبت بود، این درمان تا هفته 12 بارداری ادامه یافت. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از آزمون های آماری t، 2 و دقیق فیشر انجام شد و p-value در سطح کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
نتایج
8/81% افراد مورد بررسی کمتر از چهل سال و 2/18% چهل سال یا بیشتر سن داشتند. 6/17% این بیماران (6 نفر) با میانگین سنی 6/7±1/32 کروموزوم های X مشخصا غیرطبیعی داشتند؛ به طوریکه کاریوتایپ های موزائیک 45، X/46، XX یا 47،XXY (کلاین فلتر)، موزائیک 46، XX/47، XXX را نشان دادند.
نتیجه گیری
نتیجه IUI در دو گروه تحت مطالعه مقایسه شد. اختلاف معنی داری در پیامد بارداری در پارامترهای تحت بررسی مانند وجود بارداری شیمیایی (69/0=p)، بارداری بالینی (3/0=p) و ادامه بارداری تا هفته 20 (831/0=p) بدست نیامد؛ در حالیکه عوارض ناشی از تحریک تخمک گذاری، IUI و بارداری و به طور معنی داری در گروه 17-- هیدروکسی پروژسترون کمتر (002/0p=) و رضایتمندی بیماران در این گروه به طور معنی داری بیشتر بود (003/0=p).
زبان:
فارسی
در صفحه:
230
لینک کوتاه:
magiran.com/p505533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!