باد، موج دریا و فرایندهای مرفیک در منطقه بندرعباس

پیام:
چکیده:
واژه باد در ذهن شنونده غالبا تداعی کننده چشم اندازهای عام در مناطق خشک و بیابانی است. گرچه چنین ذهنیتی بخش مهمی از فرآورده های مرفیک عملکرد باد تلقی می شود؛ ولی نمی توان آن را همه صور فرایند باد در چنین حوزه ای دانست.
امواج آب دریا که بعضا خود معلول آزاد شدن انرژی باد در سطوح آب های راکد است، بخش مهمی از چشم اندازهای رفت و روب و فرم های تراکمی ماسه ها را در محیط های مجاور ساحلی بوجود می آورد. این محیط ها از نظر اقلیمی دارای رطوبت نسبی بالائی نسبت به مناطق خشک و بیابانی هستند و همین امر نقش مهمی در کنترل میزان جابجائی و تثبیت ماسه ها دارد. محیط های ساحلی تنها محیط های متضاد با شرایط محیط بیابانی و خشک که قلمرو اصلی فعالیت باد بشمار می آید، قلمداد نشده و مناطق یخچالی و مجاور یخچالی نیز می تواند صحنه عملکرد باد محسوب گردد. پدیده "لس ها" از جمله ره آورد های علمکرد باد در چنین مناطقی است.
این مقاله که نتیجه و حاصل بخشی از تحقیقات مربوط به رساله دکتری ژئومرفولوژی ساحلی در منطقه بندرعباس است، ضمن پرداختن به نحوه عملکرد امواج و رابطه آن با فعالیت باد، با تمسک به تحلیل های آماری سعی بر آن دارد تا ارتباط مکانی فرم زائی های ناشی از باد و الگوهای فرمیک آن را با مکانسم امواج دریا در نوار ساحلی منطقه بیان دارد.
از جمله نتایج شاخص بدست آمده در این پژوهش عبارت است از:-صحت اصل اول ژیلوستروم در مورد عملکرد باد برای دانه های کمتر از 150میکرون -تاثیر پذیری بیشتر چهره پردازی پدیده های مرفیک ساحلی از حاکمیت بادهائی با فرکانس کم و شدت زیاد، به جای عملکردبادهای غالب و معمول در منطقه.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p508221 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!