طیف طبیعی نسبت دفع ادراری کلیسم به کراتینین درکودکان و بالغین جوان(کرمانشاه 80-1379)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سنگ های ادراری که عمده آن ها از نوع اگزالات کلسیم است، از مشکلات شایع و رو به افزایش جوامع بشری است. جمع آوری ادرار 24 ساعته خصوصا در بچه ها برای تعیین دفع کلسیم ادراری مشکل است؛ لذا تعیین نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی غیر ناشتا روشی کاربردی برای تعیین افراد هیپرکلسیوریک است. برای نیل به این هدف تعیین طیف طبیعی نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی غیر ناشتا بر حسب سن و جنس ضروری است. هدف این مطالعه تعیین درصد دفع بالای کلسیم ادرار و معرفی روشی نوین به جای جمع آوری ادرار 24 ساعته در 4 گروه سنی و جنسی برای تعیین کلسیم ادرار در جمعیت استان کرمانشاه است.
مواد و روش ها
این مطالعه مقطعی (توصیفی تحلیلی) در سال های80-1379 با روش نمونه گیری طبقه ای و خوشه ایدر عرصه جامعه نگر کرمانشاه انجام شد. از 3600 فرد سالم در چهار گروه سنی و جنسی نمونه ادرار تصادفی غیر ناشتا در ساعات صبح برای ارزیابی میزان کلسیم و کراتینین گرفته شد. هر دو پارامتر کلسیم و کراتینین ادرار با دستگاه اتوآنالیزر هیتاچی به ترتیب با روش اسپکتروفتومتریک و کالری متریک در آزمایشگاه کلینیک ویژه اندازه گیری شده، نسبت آن ها محاسبه و با روش آنالیز واریانس تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی با اطمینان 95 درصد در چهار گروه دختر 13، زن<13، پسر 13 و مرد<13 سال) به ترتیب معادل 15/0±23/0، 14/0±21/0، 20/0±23/0و 12/0±19/0 به دست آمد. براساس نتایج به دست آمده رابطه معکوس و معنا داری میان نسبت کلسیم به کراتینین با سن افراد و رابطه مستقیم و معنا داری میان کلسیم و کراتینین با سن افراد مورد مطالعه وجود داشت. نسبت کلسیم به کراتینین ادرار در کودکان بیش از افراد بالغ و در افراد مؤنث و مذکر یکسان بود.
بحث: نکته حایز اهمیت در مطالعه حاضر در مقایسه با مطالعات مشابه در نظر گرفتن دو جنس، گروه سنی و محاسبه میانگین نسبت کلسیم به کراتینین ادرار برای آن ها بود. این مطالعه دو کاربرد مهم بالینی شامل: 1- استفاده از میانگین و طیف طبیعی نسبت کلسیم به کراتینین ادرار تصادفی در گروه های سنی و جنسی متفاوت در استان کرمانشاه به عنوان مرجع و 2- انجام مداخله های درمانی باتوجه به متغیرهای مذکور دارد. احتمال می رود که علت وجود اندکی تفاوت در مقادیر به دست آمده نسبت به مطالعات قبلی، حضور متغیرهایی بجز سن و جنس (مانند موقعیت جغرافیایی، عادات غذایی، منبع آب آشامیدنی و غیره) باشد که امید می رود در مطالعات بعدی اثر حضور این متغیرها هم مورد بررسی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p515294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!