تاثیر سایمتیدین در فعالیت انفجار تنفسی نوتروفیل های خون موش صحرایی

چکیده:
سابقه و هدف
نوتروفیل ها مهمترین گروه سلولی میلوئید هستند و اولین سد دفاعی بدن در برابر میکروارگانیسم ها را تشکیل میدهند. نابودی میکروارگانیسمهای واردشده به بدن توسط نوتروفیل ها به وسیله عمل فاگوسیتوز این سلولها انجام میشود. یکی از مراحل مهم فاگوسیتوز نوتروفیل ها، انفجار تنفسی میباشد. داروهای مختلف از جمله سایمتیدین میتوانند بر این فعالیت اثر داشته باشند. چگونگی این تاثیر به وسیله تحقیقات متعدد در دست بررسی است. مطالعات قبلی اثر هیستامین بر این فعالیت ها را مورد بررسی قرار داده است و تاثیر داروهای مؤثر بر گیرنده های هیستامینی نیز در دست بررسی می باشد. نتایج این تحقیق علاوه بر پیشبرد دانش موجود در مورد تاثیر این دارو درنوتروفیل ها میتواند زمینه ای برای مطالعه بیشتر در مورد کاربردهای این نوع دارو باشد.
مواد و روش ها
مطالعه به روش مورد شاهد و به صورت Blind بود. برای بررسی تاثیر این دارو در انفجار تنفسی نوتروفیلها از 17 موش صحرایی که در دو گروه 8 تایی تجربی و 9 تاییکنترل قرار گرفته بودند، استفاده شد و پس از تزریق دارو و پلاسبو به مدت یک هفته به گروه های تجربی و کنترل، انفجار تنفسی نوتروفیلها توسط تست نیترو بلوتترازولیوم(NBT) اندازهگیری با آزمون من ویتنی بایکدیگرمقایسه گردید.
یافته ها
میانگین نتایج حاصله در تست NBT در دوگروه تجربی و شاهد با یکدیگر مقایسه شد که نتایج مقایسه انجام شده اختلاف معناداری را در فعالیت انفجار تنفسی نوتروفیلها تحت تاثیر این دارو نشان داد. در گروه تجربی میانگین انفجار تنفسی نوتروفیلها بهطور معنا داری از گروه کنترل بیشتر بود (034/0 = P). بحث: بر اساس یافته های این تحقیق سایمتیدین میتواند سبب تحریک فعالیت انفجار تنفسی نوتروفیلهای خون موش صحرایی شود. بر اساس یافته های مطالعات قبلی این تاثیرات ممکن است به علت تاثیر این دارو درگیرنده های H2 هیستامینی سطح نوتروفیلها باشد و مخالف تاثیرات هیستامین در این سلولهاست. به منظور روشن شدن تاثیر کامل این دارو در فعالیت سلول های نوتروفیل انجام مطالعات بیشتر ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p516643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!