ارتباط همبستگی علائم روانشناختی و اعتماد به نفس در جانبازان شیمیایی سردشت

پیام:
چکیده:
مقدمه
علایم روانشناختی و کاهش اعتماد به نفس دو یافته شایع در جانبازان شمیایی می باشد. با توجه به گزارشات منتشر شده در زمینه همبستگی بین اعتماد به نفس و این علائم در جمعیت های مختلف، مطالعه حاضر با هدف بررسی همبستگی اعتماد به نفس و علائم اضطراب و افسردگی در جانبازان شیمیایی سردشت انجام شد.
مواد و روش کار
در مطالعه توصیفی حاضر، 134 جانباز شیمیایی از بین مردم سردشت در سال 1385 به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. بیماران بر اساس علایم اضطراب به گروه های Ianx (دارای علایم غیر طبیعی اضطراب، 103 نفر) و IIanx (فاقد علایم غیر طبیعی اضطراب، 31 نفر)، بر اساس علایم افسردگی به گروه های Idep (دارای علایم غیر طبیعی افسردگی، 87 نفر) و IIdep (فاقد علایم غیر طبیعی افسردگی، 47 نفر) و بر اساس علایم افسردگی و اضطراب همزمان به گروه های Icom (فاقد علایم غیر طبیعی اضطراب و افسردگی، 17 نفر)، IIcom (دارای علایم غیر طبیعی اضطراب یا افسردگی، 44 نفر) و IIIcom (دارای علایم غیر طبیعی اضطراب و افسردگی توام، 73 نفر) تقسیم شدند. ویژگی های دموگرافیک (سن، جنس، وضعیت تاهل و سطح تحصیلات)، مجروحیت (درصد جانبازی و شیمیایی)، علایم اضطراب و افسردگی (HADS) و اعتماد به نفس (Rosenberg Self-Esteem Scale) در کلیه شرکت کنندگان ارزیابی گردید. اعتماد به نفس در گروه های Ianx و IIanx، گروه های Idep و IIdep و گروه های Icom، IIcom و IIIcom به تفکیک مقایسه گردید.
نتایج
86 نفر (64%) از نمونه ها مرد، محدوده و میانگین (انحراف معیار) سن برابر 79 – 20 و 11 ± 48 سال، و محدوده و میانگین (انحراف معیار) درصد جانبازی برابر 70 – 10 و 12 ± 30 درصد و محدوده و میانگین (انحراف معیار) درصد شیمیایی برابر 70 – 10 و 10 ± 27 درصد بود. محدوده و میانگین (انحراف معیار) نمره اعتماد به نفس بیماران برابر 22 - 0 و 6/4 ± 4/11، بود. نمره اعتماد به نفس در گروه های Ianx و IIanx (5/4 ± 8/10 در مقابل 3/4 ± 6/13) اختلاف آماری معنی داری نشان داد (003/0=P). نمره اعتماد به نفس در گروه های Idep و IIdep (3/4 ± 0/10 در مقابل 0/4 ± 0/14) اختلاف آماری معنی داری نشان داد (001/0=P). نمره اعتماد به نفس در گروه های Icom، IIcom و IIIcom (4/5 ± 0/14، 0/3 ± 6/13 و 3/4 ± 5/9) اختلاف آماری معنی داری نشان داد (001/0=P). بحث: اعتماد به نفس و علایم روانشناختی در جانبازان شیمیایی دارای ارتباط تنگاتنگی می باشند. کاربرد بالینی این همبستگی، مطرح کننده ضرورت توجه به هر یک از این دو عامل، در بیماران دچار مشکلات در زمینه دیگری می باشد. این یافته می تواند روانشناسان و روانپزشکان را در جهت ارتقای سطح سلامت روان این جمعیت یاری رساند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
273
لینک کوتاه:
magiran.com/p525840 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!