بررسی اثر سرکه ی سیب بر وضعیت کنترل قند و چربی خون در موش صحرایی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به شواهد اخیر مبنی بر اثر سرکه بر کاهش قند خون پس از وعده ی غذا این مطالعه با هدف بررسی اثر سرکه ی سیب بر قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و پروفایل لیپیدی موش های صحرایی سالم و دیابتی انجام شد.
روش بررسی
31 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به چهار گروه شاهد سالم، سالم با مصرف سرکه ی سیب، شاهد دیابتی و دیابتی با مصرف سرکه ی سیب تقسیم شدند. برای دیابتی کردن موش های صحرایی از داروی استرپتوزوسین استفاده شد. گروه های شاهد غذای استاندارد موش و گروه های مداخله مخلوط غذای استاندارد و سرکه ی سیب 6 درصد را به مدت 4 هفته دریافت نمودند. در شروع و پایان مطالعه اندازه گیری قند خون ناشتا، هموگلوبین گلیکوزیله، تری گلیسیرید (TG)، کلسترول تام (TC)، کلسترول LDL و HDLانجام شد.
یافته ها
میزان قند خون ناشتا با مصرف سرکه ی سیب تغییر ی نداشت اما هموگلوبین گلیکوزیله در گروه دیابتی کاهش معنی داری در مقایسه با قبل از مداخله (05/0P<) هم چنین در مقایسه با گروه شاهد دیابتی (05/0P<) نشان داد. در گروه سالم با مصرف سرکه ی سیب کاهش LDL (005/0P<) و افزایش HDL(005/0P<) نسبت به قبل از مداخله هم چنین نسبت به گروه شاهد سالم معنی دار بود. در گروه دیابتی با مصرف سرکه ی سیب کاهش معنی دار تری گلیسیرید در مقایسه با گروه شاهد دیابتی (005/0P<) و افزایش معنی دار HDL مشاهده شد (05/0P<).
نتیجه گیری
یافته های این بررسی نشان داد مصرف سرکه ی سیب موجب بهبود پروفایل لیپیدی موش های صحرایی سالم و دیابتی، هم چنین کاهش هموگلوبین گلیکوزیله در موش های دیابتی می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p526274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!