سیستم نظارت بالینی: روشی برای بهبود عملکرد آموزشی پرسنل پرستاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
به کار بردن شیوه های نظارتی که به ابعاد آموزشی نظارت توجه دارد، می تواند موجب افزایش اثربخشی فعالیت های آموزشی پرسنل پرستاری، بویژه آموزش به بیمار گردد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر اجرای سیستم نظارت بالینی بر اثربخشی عملکرد آموزشی پرستاران بود.
روش ها
این پژوهش یک مطالعه شبه تجربی از نوع مقایسه گروه های ایستا است که در آن گروه مقایسه و آزمون با یک پس آزمون با هم مقایسه شدند. نمونه های این مطالعه را 72 بیمار در دو گروه مجزای یکسان سازی شده تشکیل داد. سیستم نظارت بالینی در 3 مرحله و در 3 بخش از بیمارستان ثامن الائمه (ع) شهر مشهد و به مدت 6 ماه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات زمینه ای بیماران، پرسشنامه رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران و مقیاس درجه بندی آگاهی و عملکرد خودمراقبتی بیماران بود. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش مصاحبه و مشاهده صورت گرفت. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد.
نتایج
میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد خودمراقبتی بیماران بر مبنای 100، 6/30 در گروه مقایسه و 1/57 در گروه آزمون و میانگین امتیاز رضایتمندی بیماران از عملکرد آموزشی پرستاران بر مبنای 24، 6/19 در گروه مقایسه و 9/20 در گروه آزمون بود بطوری که آزمون t مستقل بین دو گروه اختلاف معنی داری نشان داد.
نتیجه گیری
اجرای سیستم نظارت بالینی از طریق فرایند مشاهده، بازخورد، بحث و بررسی می تواند دانش و مهارت های حرفه ای پرستاران را در زمینه آموزش به بیمار توسعه دهد. بنابراین، این روش نظارتی می تواند به عنوان یک الگوی آموزش ضمن خدمت اثربخش در نظر گرفته شود. تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر این الگو بر سایر جنبه های عملکرد پرستاران مورد نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
257 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p527014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!