عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س)

پیام:
چکیده:
مقدمه
در تحقیقات مختلف به بررسی مشکلات و موانع مربوط به یادگیری مهارت های بالینی پرداخته شده ولی به عوامل تسهیل کننده مؤثر بر آن توجه نشده است. این مطالعه با هدف تعیین عوامل تسهیل کننده و بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی از دید دانشجویان پرستاری سال سوم دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شهر شیراز انجام شد.
روش ها
در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 54 نفر دانشجوی ترم ششم پرستاری به صورت نمونه گیری آسان و در دسترس انتخاب شدند. پرسشنامه پژوهشگرساخته حاوی سؤالاتی در حیطه مشخصات فردی نمونه ها و67 سؤال در رابطه با عوامل تسهیل کننده و بازدارنده مؤثر بر یادگیری مهارت های بالینی در حیطه های ارتباط دانشجو، پرسنل، مربی و بیمار، رضایت دانشجو از نحوه آموزش مهارت ها توسط مربی و پرسنل، و نیز از نحوه ارائه دروس تئوری و عملی، و امکانات موجود بیمارستانی و دانشگاهی و ویژگی های مربیان بود، بین نمونه های مورد پژوهش توزیع و سپس کلیه پرسشنامه ها جمع آوری گردید. داده ها با نرم افزار SPSS و به صورت آمارهای توصیفی تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج
بیشترین عوامل تسهیل کننده یادگیری مهارت های بالینی مربوط به تجارب آموزشی و عملی مربیان در پیشرفت امور آموزشی (8/77 درصد)، فراهم بودن محیط توسط مربیان برای تجربه مهارت های بالینی دانشجویان (8/77 درصد)، توجه به حقوق و نیاز بیمار (76 درصد)، احساس مسؤولیت مربیان در امر آموزش (76 درصد)، و بیشترین عوامل بازدارنده یادگیری مهارت های بالینی، مربوط به وجود استرس در بخش (3/83 درصد)، عدم حمایت دانشجو توسط پرسنل (6/66 درصد) و تندخویی و عصبانی مزاج بودن پرسنل (8/64 درصد) بود.
نتیجه گیری
دانشجویان از موضوعات مطرح شده در حیطه های مختلف رضایت داشتند ولی از ارتباط بین پرسنل و دانشجو و نحوه ارائه دروس عملی و تئوری توسط مربی رضایت نداشتند و این عوامل را به عنوان بازدارنده آموزش مهارت های بالینی مطرح نمودند. بازنگری و اقدامات مناسب توسط مسؤولین آموزشی برای یک محیط بالینی آموزشی مناسب پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
343 تا 352
لینک کوتاه:
magiran.com/p527039 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!