مقایسه دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مساله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول

پیام:
چکیده:
مقدمه
در اکثر دانشگاه های دنیا یادگیری بر اساس حل مساله جایگزین تدریس سنتی شده است ولی هنوز چالش های زیادی در جایگزینی این روش نوین یادگیری با روش های رایج سنتی وجود دارد. در این مطالعه، دو روش سخنرانی و یادگیری بر اساس حل مساله در آموزش آناتومی اندام به دانشجویان پزشکی سال اول مقایسه گردیده است.
روش ها
تعداد 40 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش ورودی 84 به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. همسان سازی گروه ها از نظر معدل دیپلم، نمره خام کنکور و معدل ترم های قبل انجام شد. سپس آناتومی اندام در طول دو ترم برای یک گروه به روش سنتی و برای گروه دیگر به صورت یادگیری بر اساس حل مساله انجام شد. سرفصل دروس برای هر دو گروه یکسان بود. ارزیابی دانشجویان از طریق آزمون قبل در ابتدای ترم تحصیلی و آزمون بعد در پایان ترم و برگه نظرسنجی انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماری t مستقل و زوج تحلیل شد.
نتایج
در هر دو گروه نمرات آزمون بعد بطور معنی داری بیشتر از آزمون قبل و اختلاف میانگین پاسخ های صحیح به سؤالات استنتاجی در آزمون بعد گروه یادگیری بر اساس حل مساله بطور معنی داری بیشتر از گروه سنتی بود. همچنین در گروه یادگیری بر اساس حل مساله، دانشجویان از نحوه تدریس رضایت بیشتری داشتند. در هر سه حیطه ایجاد حس مشارکت، علاقمندی به مطالعه بیشتر و توانایی تدریس استاد نیز نمرات ارزشیابی دانشجویان گروه یادگیری بر اساس حل مساله بطور معنی داری بیشتر از گروه سنتی بود.
نتیجه گیری
در روش یادگیری بر اساس حال مساله، دانشجویان بیشتر به سمت تفکر هدایت می شوند و از حفظ کردن مطالب پرهیز می کنند. همچنین این روش با ایجاد حس مشارکت گروهی موجب ایجاد انگیزش برای مطالعه بیشتر می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
379 تا 388
لینک کوتاه:
magiran.com/p527050 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!