نگرش والدین کرمانی نسبت به آموزش جنسی در سال 1382

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

جنسیت عاملی است که تحت تاثیر قوانین و هنجارهای فرهنگی قرار دارد و این قوانین و هنجارها تعیین کننده رفتارهای قابل قبول درهر فرهنگ می باشند، گوناگونی فرهنگ ها در جهان تنوع، قابل توجهی از هنجارهای جنسی و همچنین طیف وسیعی از ارزش ها و اعتقادات را به وجود آورده است.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی و به منظور تعیین نگرش والدین ساکن در شهر کرمان نسبت به آموزش جنسی و نظرات آنان در مورد نکات مورد لزوم در آموزش جنسی نوجوانان صورت گرفت. تعداد نمونه مورد مطالعه 554 نفر (275 زوج) بودند. نمونه گیری به صورت خوشه ایو از مناطق 5 گانه شهر کرمان به صورت تصادفی صورت گرفت. در صورتی که به مورد تک والدین برخورد می شد از نمونه حذف می گردید. در این پژوهش جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه پژوهشگر- ساخته که روایی محتوا و پایایی ثبات درونی آن مورد تایید قرار گرفته بود استفاده گردید. داده های تحقیق توسط نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های ANOVA، مربع کای و فیشر و توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان داد در مقاسیه نمرات، نمره کل نگرش و هر کدام از زوجین فقط در موارد" بهتر است به طریقی که شده فکر نوجوانان را از امور جنسی دور کرد " و " آموزش احترام به حقوق نوجوانان " تفاوت معنی داری نشان داد. همچنان میانگین و انحراف معیار نمره نگرش در مردان9/5±57/42 و زنان 56/9±71/43 که به ترتیب 2/53 و 6/54 در صد نمره کل نگرش را تشکیل می داد. در مورد نظرات والدین در زمینه نکات مورد لزوم در آموزش جنسی به نوجوانان کمترین میزان آموزش را هر گروه برای مواردی برگزیدندکه مربوط به آموزش نکات مورد لزوم به جنس مخالف بود. گرچه میانگین نمره نگرش تفاوت معنی دارای را نشان داد اما این تفاوت بسیار اندک و در مجموع نمره نگرش هر دو گروه والد پایین می باشد، به طوری که درصد کسب نمره نگرش در هر دوگروه کمی بیش از 50 درصد می باشد که نشان می دهد والدین نسبت به آموزش جنسی به نوجوانان نگرش مثبتی ندارند و همچنین در مقایسه نظرات والدین در مورد نکات مورد لزوم در آموزش جنسی به نوجوانان در هر دو والد نتیجه یکسان بود و اختلاف معنی داری مشاهده نگردید. در مورد بیشترین مواردی که هر دو والد آموزش کامل آن را در آموزش جنسی به نوجوانان مورد تاکید قرار دادند نتایج یکسان بود.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش و با توجه به این مطلب که سازمان بهداشت جهانی بر سلامت جنسی تاکید زیادی دارد باید به نحو مقتضی سطح اطلاعات ونگرش جامعه را نسبت به آموزش مسائل جنسی با لا برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p528702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!