چالش ها و چشم انداز های کنترل موثر مرز ها (نگاهی راهبردی به آینده امنیت مرزها در ایران)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

مرزها به عنوان آخرین حد قلمرو یک دولت و کشور، معمولا تحت تاثیر تحولات دو سوی مرز قرار می گیرند. از این رو مرزها معمولا خط مقدم تحولات و تغییرات ایجاد شده، یا در حال تحول کشورهای مقابل هستند. چنانچه در آن سوی مرزها، کشورهای مجاور از بی ثباتی، هرج و مرج و وضعیت اقتصادی نامناسب برخوردار باشند. تاثیر آن متعاقبا به این سوی مرز نیز سرایت می کنند. از سوی دیگر به دلیل فاصله مرزها از مراکز سیاسی، اداری و اقتصادی، معمولا خیلی کندتر از سایر نواحی از مزایای توسعه کشور بهره مند می شوند.
در حال حاضر نیز ایران با 15 کشور مرز مشترک خشکی و آبی دارد که در برخی از این مرزها امنیت کامل به معنی فقدان عبور و مرور غیر مجاز افراد، کالا و غیره، وجود ندارد و در نتیجه به دلائل نفوذ پذیر بودن این مرزها امنیت در مناطق مرزی و حتی داخل کشور از جنبه های مختلف اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی مورد تهدید واقع می شود و چالش های متعددی را به لحاظ امنیتی و اقتصادی به همراه دارد. به ویژه در مرزهایی که کشور آن سوی مرز دارای شرایط خاصی باشد همانند مرز ایران و عراق بدلیل وجود شرایط داخلی عراق و حضور اشغالگران خارجی یا مرزهای شرقی ایران که به دلیل وضعیت خاص کشور افغانستان نتوانسته به نقش اصلی خود که ممانعت از اقدامات ناخواسته است جامه عمل بپوشاند. محرومیت مناطق مرزی به همراه مسائل و مشکلات آن سوی مرزها از جمله عوامل مهمی هستند که باعث ناامنی در مناطق مرزی کشور می شود که نیاز به ژرف نگری علمی و داشتن نگاهی راهبردی به مرز و منطقه مرزی دارد تا این که ناامنی ها کنترل، تنظیم و مقابله شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p529211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!