مطالعه جهش های مرتبط با مقاومت به ایزونیازید در سویه های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس مراکز سل استان های اصفهان و تهران به روش PCR-RFLP (84-1383)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به رغم اینکه ایزونیازید به عنوان مؤثرترین دارو برای از میان بردن باسیل سل مطرح است، مقاومت به این دارو به سهولت پدید می آید. جهش هایی که در katG، inhA وahpC روی می دهد، در اغلب موارد عامل مقاومت به ایزونیازید است. البته فراوانی این جهش ها در جمعیت ها، متفاوت است. هدف از این مطالعه تعیین مشخصات مولکولی مقاومت به ایزونیازید در سویه های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس است که می تواند در تشخیص سریع مقاومت دارویی کاربرد وسیعی داشته باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. وجود جهش در نواحی خاصی از ژن های katG، inhA و ahpC در 32 سویه مقاوم به ایزونیازیدمایکوباکتریوم توبرکولوزیس مراکز سل استان های اصفهان و تهران بررسی شد. برای تعیین جهش های کدون 315 ژن katG از تکنیک PCR-RFLP استفاده شد و بدین منظور محصول 355 جفت بازی PCR با آنزیم های MspI وMspA1I برش داده شد. برای بررسی جهش ژن های inhA وahpC نیز از سکونسینگ استفاده شد.
یافته ها
فراوانی جهش در کدون 315 ژن (Ser→Thr) katG، inhA و ahpC ایزوله های مقاوم به ایزونیازید به ترتیب 9/71، 9/18 و2/6 در صد بود. یکی از ایزوله ها فاقد جهش در ژن های مورد مطالعه بود.
نتیجه گیری
PCR-RFLP با استفاده از آنزیم MspI که توانایی تشخیص جانشینی Ser315Thr را در katG دارد، می تواند اکثر سویه های مقاوم به ایزونیازید را که دارای جهش درکدون 315 هستند، شناسایی نماید. از نتایج این مطالعه می توان دریافت که شناسایی جهش Ser315Thr در ژنkatG می تواند یک روش غربال گری سریع را برای شناسایی ایزوله های مایکوباکتریوم توبرکولوزیس مقاوم به ایزونیازید جداشده در مراکز سل اصفهان و تهران فراهم آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
266
لینک کوتاه:
magiran.com/p530147 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!