بررسی انواع تومورهای مد یاستن جراحی شده در مرکز آموزشی درمانی طالقانی کرمانشاه (84-1381)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به اهمیت مدیاستن به عنوان حفره مرکزی قفسه سینه و ترافیک فیزیولوژیک آن، شناخت انواع توده های مدیاستن ضروری است. این بررسی به منظور تعیین فراوانی انواع تومورهای مدیاستن در بیماران جراحی شده در مرکز آموزشی درمانی طالقانی طی سالهای 84-1381 انجام شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی در روی پرونده های بیماران بستری شده انجام شد. برای استخراج اطلاعات از یک برگه اطلاعاتی که شامل متغیر های نوع توده، محل، سن، جنس، متاستاز و علایم بالینی بود، استفاده شد. اطلاعات پس از جمع آوری، با استفاده از آمار توصیفی ارایه گردید.
یافته ها
از 318 مورد توراکوتومی غیرتروماتیک انجام شده، 89 مورد (97/26درصد) توده مدیاستن بوده است، فراوان ترین توده ها، توده تیموس (8/25 درصد) و لنفوما (7/15درصد) بودند و شایع ترین محل درگیر مدیاستن قدامی (9/66 درصد) بود. سن متوسط بیماران 2/28 سال و 42 درصد مؤنث و 58 درصد مذکر بودند. علایم بالینی شایع، کاهش وزن (5/60 درصد)، سرفه (42 درصد)، تنگی نفس(42 درصد) و درد قفسه سینه (5/39 درصد) بود. متاستاز در 33 درصد بیماران دیده شد و شایع ترین محل متاستاز ریه و پلور بود. فراوانی میاستنی گراو در بیماران با توده تیموس 7/73 درصد بود، علاوه بر این در این مدت 97 مورد توده مری نیز عمل شده بود.
نتیجه گیری
باتوجه به اطلاعات به دست آمده، بررسی بیمارانی که با علایم بالینی کاهش وزن، سرفه، تنگی نفس و درد قفسه سینه مراجعه می کنند، از نظر وجود توده مدیاستن ضروری به نظر می رسد تا از رشد این توده ها و متاستاز آن ها جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
296
لینک کوتاه:
magiran.com/p530150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!