شیوع بیضه نزول نکرده و تعیین برخی عوامل مرتبط با آن در نوزادان متولدشده در بیمارستان فاطمیه همدان (1383)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیضه نزول نکرده یکی از شایع ترین اختلالات مادرزادی محسوب می گردد. بیضه نزول نکرده به معنای بیضه ای است که در مکان غیرطبیعی قرار گرفته است. این گونه بیضه ها ممکن است بین حفره شکم تا نزدیکی کیسه بیضه وجود داشته باشند. شناخت برخی از عللی که می تواند در پیدایش بیضه نزول نکرده نقش داشته باشد،در مطالعه حاضرمطرح است.
مواد و روش ها
بدین منظور مطالعه ای به صورت توصیفی مقطعی در روی 1100 نوزاد پسر متولد شده (1383) در بیمارستان فاطمیه همدان صورت گرفت. در این مطالعه متغیرهای سن تولد، وزن هنگام تولد، وجود سابقه مثبت خانوادگی بیضه نزول نکرده، سابقه پره اکلامپسی در مادر، سمت مبتلا، یک طرفه یا دو طرفه بودن ناهنجاری و نیز سایر ناهنجاری های دستگاه تناسلی نوزادان از طریق مصاحبه با مادر و معاینه تخصصی نوزاد گردآوری وبررسی شد.
نتایج
شیوع بیضه نزو ل نکرده 82/3 درصد برآورد می گردد که این میزان در نوزادان ترم 9/1 درصد و در نوزادان پره ترم 5/14 درصد بود. در 75 درصد موارد بیضه نزول نکرده یک طرفه (63 درصد سمت راست و37 درصد سمت چپ) و 25 درصد دوطرفه بود. همراهی بیضه نزول نکرده با هیپوسپادیازیس در 6/28 درصد موارد، با هیدروسل در3/14 درصد موارد و با کوردی آلت تناسلی در 7/7 درصد موارد گزارش گردید. فراوانی بیضه نزول نکرده در نوزادان با وزن کمتر از 2500 گرم 14درصد و در نوزادان با وزن بیشتر از2500 گرم برابر با 1/2 درصد بود و در نوزادانی که مادرشان سابقه پری اکلامپسی داشتند، 4/22 درصد دیده شد.
نتیجه گیری
شیوع بیضه نزول نکرده 82/3 درصد برآورد شد و عواملی نظیر وزن و سن هنگام تولد، پره اکلامپسی بودن مادر و اشتغال مادر به کارکشاورزی عوامل خطر مهم مرتبط با این اختلال مادرزادی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
304
لینک کوتاه:
magiran.com/p530151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!