شیوع هپاتیت دارویی احتمالی به دنبال درمان سل در بین مراجعین به بیمارستان سینا (کرمانشاه، 83 - 1375)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
داروهای ضدسل می توانند سبب ایجاد سمیت کبدی شوند و این عارضه همچنان به عنوان یکی از مشکلات درمان سل باقی مانده است. هدف از انجام این مطالعه تعیین شیوع هپاتیت دارویی در بیماران مبتلا به سل بستری شده در فاصله سال های 83 – 1375 در بیمارستان سینای کرمانشاه و عوامل خطر احتمالی مرتبط با هپاتیت دارویی است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است. پرونده 723 بیمار که با تشخیص سل فعال یا هپاتیت دارویی به دنبال درمان سل بستری شده بودند، به روش سرشماری آسان و در دسترس مورد مطالعه قرارگرفتند. آزمون های آماری که برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به کار رفتند، شامل مجذور کای و آزمون دقیق فیشر برای مقایسه متغیرهای کیفی، آزمون های Z برای مقایسه نسبت هپاتیت دارویی در گروه های سنی و آزمون های F وT به ترتیب برای مقایسه میانگین و واریانس سنی بیماران مبتلا و غیرمبتلا به هپاتیت دارویی بود. سطح معنادار آماری 95 درصد (05/0=α) در نظر گرفته شد.
یافته ها
37 بیمار (1/5%) از 723 بیمار بستری به دلیل سل دچار هپاتیت دارویی شدند که با جنسیت و نوع بیماری سل (ریوی/خارج ریوی) و سرولوژی مثبتHIV، HCV و HBV ارتباط آماری معناداری نداشت. میانگین سنی بیمارانی که دچار هپاتیت دارویی شدند، بالاتر از بیماران بدون هپاتیت دارویی بود (025/0P=). فراوانی هپاتیت دارویی در گروه سنی بالای 64 سال بیش ازگروه های سنی دیگر بود (02/0P=). میانگین و انحراف معیار زمان بروز هپاتیت دارویی 4/12±3/3 روز بعد از شروع درمان بود.
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود بیماران مبتلا به سل به ویژه افراد سالمند به طور منظم تحت پایش بالینی و آزمایشگاهی هپاتیت دارویی به خصوص در خلال روزهای اول درمان سل قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
331
لینک کوتاه:
magiran.com/p530154 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!