مقایسه آزاتیوپرین و داکسی سیکلین در درمان بیماران آرتریت روماتوئید

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اثرات درمانی آزاتیوپرین (AZA) و داکسی سیکلین (DOX) در بیماران آرتریت روماتوئید(RA) شناخته شده است. اما در مورد تفاوت اثرات این دو دارو با یکدیگر در درمان آرتریت روماتوئید اطلاعات زیادی در دست نیست. هدف این مطالعه مقایسه این دو دارو در درمان آرتریت روماتوئید است.
مواد و روش کار
71 بیمار دچار آرتریت روماتوئید فعال واجد شرایط در این کارآزمائی بالینی دو سوکور وارد شده و در دو گروه شامل 32 نفر در گروه آزاتیوپرین و 39 نفر در گروه داکسی سیکلین قرار گرفتند. طی مطالعه تمام بیماران مجاز به استفاده از پردنیزولون با دوز کمتر از 10 میلی گرم در روز بودند. گروه اول 100 میلی گرم آزاتیوپرین و گروه دوم 200 میلی گرم داکسی سیکلین در روز دریافت کردند. تمام بیماران در بدو ورود و سپس هر چهار هفته از نظر یافته های بالینی (تعداد مفاصل متورم، اندکس مفصلی ریتچی، مدت خشکی صبح گاهی، میزان درد و آزمون چنگ زدن) و متغیرهای آزمایشگاهی (هموگلوبین، پلاکت، لکوسیت، ESR، CRP و فاکتور روماتوئید) و ارزیابی کلی پزشک بررسی شدند.
یافته ها
71 بیمار (32 نفر در گروه آزاتیوپرین و 39 نفر در گروه داکسی سیکلین) مطالعه را به پایان رساندند. خصوصیات دموگرافیک، بالینی و پایه در دو گروه مشابه بود. در هر گروه پاسخ درمانی از نظر متغیرهای بالینی و آزمایشگاهی ذکر شده در بالا نسبت به مقادیر پایه در هفته شانزدهم از نظر آماری معنی دار بود. در مقایسه بین دو گروه جز در میزان ESR)001/0(P< وCRP)01/0(P< که در گروه آزاتیوپرین بهبودی بیشتری داشت، در سایر متغیرهای بالینی و آزمایشگاهی اختلاف معنی دار نبود) 05/0(P<. مقایسه ارزیابی کلی پزشک در دو گروه تفاوت مهمی از نظر بالینی نشان نداد. عوارض جانبی در گروه داکسی سیکلین مختصری بیشتر بود ولی عوارض وخیم منجر به خروج از مطالعه (دو نفر در گروه آزاتیوپرین به علت نوتروپنی شدید و یک نفر در گروه داکسی سیکلین به علت تهوع و استفراغ شدید) از نظر آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
اثرات درمانی داکسی سیکلین و آزاتیوپرین در بیماران آرتریت روماتوئید یکسان بود و اختلاف معنی داری در متغیرهای بالینی و آزمایشگاهی بهبودی بیماری و ارزیابی کلی پزشک از بیماری، بین دو دارو وجود نداشت اما عوارض جانبی در داکسی سیکلین بیشتر از آزاتیوپرین دیده شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
101
لینک کوتاه:
magiran.com/p531952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!