اثر درمان پروفیلاکسی در جلوگیری از خونریزی گوارشی در بیماران بستری در مراقبتهای ویژه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

زخم استرس شایع ترین علت خونریزی گوارشی در بیماران بخش مراقبت های ویژه (ICU) می باشد که درمان پروفیلاکسی ممکن است باعث کاهش میزان مرگ و میرشود. توجه به عوارض دارویی و هزینه های آن می تواند باعث محدودیت در مصرف پروفیلاکسی این داروها گردد. در این مطالعه بیماران مصرف کننده سوکرالفیت و رانیتیدین بستری در ICU با گروه مشابهی از بیماران که داروی پروفیلاکسی دریافت نکردند از نظر خونریزی گوارشی مقایسه شدند.

مواد و روش کار

در این مطالعه کارآزمائی بالینی 150 بیمار بستری در بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان از مهرماه 1380 تا اردیبهشت 1381 مورد بررسی قرار گرفتند. بیماران به طور تصادفی در سه گروه مساوی 50 نفره قرار گرفتند. به گروه اول یک گرم سوکرالفیت خوراکی هر 6 ساعت و به گروه دوم mg 50 رانیتیدین وریدی هر 8 ساعت داده شد. بیماران گروه شاهد هیچ گونه دارویی دریافت نکردند. دراین مطالعه مشکل اصلی مورد بررسی خونریزی ناشی از زخم استرس بود.

یافته ها

میزان خونریزی گوارشی در گروه سوکرالفیت 13 مورد (26%)، رانیتیدین 6 مورد (12%) و شاهد 12 مورد (24%) بود. میزان بروز خونریزی ناشی از زخم استرس در بیمارانی که سوکرالفیت دریافت کرده بودند در مقایسه با بیماران گروه شاهد (817/0= P) هم چنین در مقایسه با بیماران گروه رانیتیدین تفاوت قابل ملاحظه ای نداشت (744/0=P). میزان بروز خونریزی ناشی از زخم استرس در بیماران مصرف کننده رانیتیدین نیز در مقایسه با بیماران گروه شاهد تفاوت معنی داری نداشت (118/0=P).

نتیجه گیری

این مطالعه نشان داد که میزان بروز خونریزی گوارشی ناشی از زخم استرس در بیمارانی که سوکرالفیت و یا رانیتیدین دریافت کرده بودند در مقایسه با بیمارانی که هیچ گونه درمان پروفیلاکسی برای زخم استرس دریافت نکرده بودند تفاوت قابل توجه ای نداشت که با سایر مطالعات قبلی همخوانی دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
237
لینک کوتاه:
magiran.com/p531992 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!