بررسی آثار تابش لیزر کم توان هلیوم نئون بر التیام نقص استخوانی جزئی ایجاد شده در موشهای صحرایی که به طور تجربی دیابتی شده اند

پیام:
چکیده:
هدف

تعیین اثر تابش لیزر کم توان هلیوم نئون بر ویژگی های بیومکانیکی نقص استخوانی جزئی ایجاد شده در استخوان تیبیای موش صحرایی دیابتی شده به وسیله استرپتوزوتوسین

مواد و روش ها

در این تحقیق که به روش تجربی انجام شد، بیست سرموش صحرایی نر در این تحقیق به کار رفت. موشها به وسیله یک بار تزریق داخل صفاقی استرپتوزوتوسین به میزان mg/kg60 دیابتی شدند. بعد از گذشت یک ماه تحت شرایط استریل و بیهوشی عمومی یک نقص استخوانی جزئی در نیمه طول استخوان تیبیا سمت راست موشها ایجاد شد. موشها به گروه های شاهد و تجربی 1و 2 تقسیم شدند. به موشهای گروه های تجربی 1و2 لیزر کم توان هلیوم نئون با دوز 2 J/cm1 / 2 و 2 J/cm66/ 11 سه روز در هفته به مدت شش هفته تابیده شد. سپس موشها کشته شدند و استخوان تیبیا جدا شد و تحت آزمایش بیومکانیکی سه نقطه قرار گرفت.داده های گروه ها به روش آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل آماری شد و به صورتmean±SEM ارایه شدند.

یافته ها

انرژی جذب شده ((Nmm در گروه های تجربی یک، شاهد و تجربی به ترتیب3/45 ±52، 2/35± 2/ 44 و 1/20 ±3/36 بود. نیرو در نقطه شکست ((Nmm در گروه های تجربی یک، دو و شاهد به ترتیب 2/13 ±2/34، 6/18 ±6/32 و 4/27± 8/31 بود. نیرو در واحد سطح ((N/mm گروه های تجربی یک، شاهد و تجربی دو بترتیب 57/3± 2/8، 04/4 ±2/8 و96/4± 7 بود. اختلاف معنی دار آماری بین پارامترهای فوق و همچنین سفتی نمونه ها، حداکثر نیرو و سطح مقطع نمونه ها هم مشاهده نشد.

نتیجه گیری

تابش لیزر کم توان هلیوم نئون بر نقص استخوانی جزئی استخوان تیبیای موشهای صحرایی دیابتی شده به وسیله استرپتوزوتوسین باعث بروز تغییرات مثبت بر فرایند التیام شکستگی از دیدگاه بیومکانیکی نشد..

زبان:
فارسی
در صفحه:
115
لینک کوتاه:
magiran.com/p532058 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!