نگرش و عملکرد عشایر کرمان با توجه به اعتقادات رایج آنها نسبت به بهداشت و درمان در سال 82

پیام:
چکیده:
سبک زندگی عشایر بخصوص عشایر کوچنده و وضعیت نگرش، عملکرد آنها با توجه به اعتقادات رایجشان نسبت به بهداشت و درمان، بصورت اجبار به نحوی رقم خورده که سهم آنها از منابع اختصاص داده به بهداشت و درمان کشور نزدیک به صفر است. مطالعه حاضر در سطح جمعیت عشایری استان کرمان با هدف بررسی وضعیت نگرش و عملکرد عشایر کرمان با توجه به اعتقادات رایج آنها نسبت به بهداشت و درمان در سال 83 انجام گرفت.
روش کار
در این پژوهش، پرسشنام های حاوی 75 متغیر مربوط به وضعیت نگرش و عملکرد عشایر استان کرمان با توجه به اعتقادات رایج آنها نسبت به بهداشت و درمان در قالب مصاحبه و مشاهده تکمیل شد. از میان 44 ایل، طایفه و 54 منطقه به روش نمون هگیری به صورت چندمرحل های در مناطق مختلف شهرستانهای عشایری استان کرمان 2681 نفر از عشایر کوچنده و متمرکز و نیمه متمرکز در طرح پژوهشی شرکت کردند. و آزمون مجذور کای استفاده شد. SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (%55/ 26 %) مورد بررسی قرار گرفتند. 1478 نفر (1 / 73 %) و 712 زن (6 /
نتایج
در این مطالعه، 1969 مرد (4 (33/ اعتقاد داشتند نقش پوست گاو، بز و میش (در پوست خوابیدن) در درمان بیماری ها مؤثر است. 909 نفر (9 نقش جن را بعنوان عامل بیماری زا باور داشتند. 64 % به دعای دعانویس محلی برای پیشگیری و یا درمان بیماری ها باور داشتند. وضعیت نگرش و عملکرد عشایر نسبت به بهداشت و درمان ضعیف، متاثر از اعتقادات رایج. (P<0/ آنها بود. این وضعیت در عشایر کوچنده بطور معنی داری بالاتر بود (05
نتیجه گیری
بطور سنتی اعتقاداتی نسبت به بهداشت و درمان در میان عشایر رایج است که بر سلامت آنها و شاخص های بهداشت و سلامت جامعه تاثیرگذار خواهد بود. بطور اعم برای تعدیل و یا رفع مشکل جهت تغییر اعتقادات رایج عشایر، ارتقاء دانش، نگرش و عملکرد آنها پیشنهاد می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p533041 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!