تاثیر استفاده از فشار مثبت انتهای بازدمی در میزان بروز آتلکتازی پس از جراحی پیوند عروق کرونر

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به میزان بروز بالای آتلکتازی بعد از اعمال جراحی قلب باز و تاثیرات پیشنهاد شده PEEP در جلوگیری از این عوارض در اعمال جراحی عمومی و در حین عمل جراحی قلب ضروری به نظر می رسد که تاثیرات PEEP بعد از اعمال جراحی قلب باز مورد بررسی قرار گیرد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی انجام گرفت. حجم نهایی نمونه بعد از انجام یک مطالعه مقدماتی 60 نفر تخمین زده شد. نمونه گیری به روش در دسترس انجام گردید و نمونه ها به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. درگروه مورد بعد از عمل جراحی در صورت داشتن معیارهای شرکت در پژوهش 10- 5 سانتی متر آب PEEP استفاده شد و گروه شاهد روش درمانی معمول را که فاقد این مداخله بودند، دریافت داشتند. برای تشخیص نهایی، از آتلکتازی رادیوگرافی قفسه سینه، شمارش گلبول های سفید، درجه حرارت، فشار اکسیژن و دی اکسیدکربن شریانی و درصد اشباع اکسیژن استفاده شد. برای بررسی های آماری از آزمون های کای دو و t زوج استفاده شد.
یافته ها
یافته های پژوهش حاکی از آن بود که دو گروه از نظر متغیرهای کمی سن، مدت زمان ترک سیگار، زمان کلمپ آئورت، زمان بای پس قلبی- ریوی، مدت زمان بیهوشی، کسر تخلیه ای قبل از عمل و مدت زمان انتوباسیون و متغیرهای کیفی جنس و سابقه مصرف سیگار با هم تفاوت آماری معنا داری نداشتند. میزان بروز آتلکتازی در گروه مورد 8 نفر (7/26%) و در گروه شاهد 17 نفر (7/56%) بود که از لحاظ آماری این تفاوت معنا دار بود (02/0 P<). میانگین فشار اکسیژن و دی اکسیدکربن شریانی گروه مورد در روزهای اول و دوم نیز از گروه شاهد بیشتر بود که این تفاوت از لحاظ آماری معنا دار بود (05/0P <). این روند در مورد شمارش گلبول های سفید و کلیشه رادیوگرافی قفسه سینه نیز صدق می کرد، ولی در مورد درجه حرارت و درصد اشباع اکسیژن تفاوت آماری معنا داری مشاهده نگردید.
بحث: این مطالعه نشان داد که استفاده از PEEP بعد از عمل جراحی پیوند عروق کرونر در زمان اقامت بیمار در ICU می تواند باعث کاهش میزان بروز آتلکتازی بعد از عمل شود؛ بنابراین پیشنهاد می گردد که از این روش در بخش مراقبت های ویژه برای کاهش میزان بروز آتلکتازی استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p534394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!