برآورد مقدار کربن آلی کل با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی در میدان نفتی بینک، استان بوشهر

چکیده:
مقدار کربن آلی کل (Total Organic Carbon) موجود در سنگ منشا هیدروکربن یکی از پارامترهای حائز اهمیت در ارزیابی آن است. این پارامتر نه تنها در مطالعات ژئوشیمیایی هیدروکربن مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه در بررسی میزان گسترش سنگ منشا نیز نقش بسزایی دارد به گونه ای که با افزایش TOC، احتمال حضور سنگ منشا افزایش می یابد وکاهش آن بیانگر عدم گستردگی سنگ منشا در یک ژرفای معلوم است. بنابراین وجود روشی که بتواند به برآورد هر چه بهتر آن کمک کند، لازم است. شبکه های عصبی مصنوعی یکی از روش های عددی حل مسئله است که با الگو برداری از عملکرد شبکه های عصبی زیست شناختی به تحلیل مسائل پرداخته و اقدام به برآورد، رده بندی و... می کند.
این مقاله با هدف معرفی ساختار و چگونگی عملکرد شبکه های عصبی، اقدام به برآورد مقدار مواد آلی کل موجود در سنگ منشا هیدروکربن در میدان نفتی بینک با استفاده از اطلاعات چاه پیمایی می کند. نتایج حاصل، بیانگر این مطلب است که شبکه پرسپترون چند لایه(Multi-Layer Perceptron) بهترین شبکه ای بود که برای برآورد استفاده شد که دارای یک لایه میانی با 6 گره ونوع الگوریتم آموزشی پس انتشار مومنتم باتابع تحریک تانژانتی بود. پس از آموزش شبکه، مقدار خطای برآورد 0013/0 حاصل شد. پس ازآن، داده های آموزشی و غیر آموزشی آزموده شدند و در نهایت مقایسه بین مقادیر واقعی TOC و برآورد انجام گردید که نتیجه مطلوب R=0.9956 حاصل شد. در پایان، تحلیل حساسیت روی پارامترهای موثر در برآورد انجام گردید و بر اساس آن، پارامتر تخلخل نوترونی (NPHI) به عنوان موثرترین و حساس ترین پارامتر و DT به عنوان پارامتری با کمترین حساسیت موثر در برآورد شناخته شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p535186 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!