بررسی فراوانی استفاده از تست های تشخیصی در بیماران با شکایت درد شکم حاد مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) تهران، سال 1385

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

 درد حاد غیر ترومایی شکم یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به بخش اورژانس است که بررسی های تشخیصی نسبتا مفصلی مانند شمارش سلول های سفید خون (WBC)، آزمایش کامل ادرار و سونوگرافی را می طلبد. انجام هر یک از این آزمایش ها مستلزم صرف وقت نسبتا زیادی بوده، علاوه بر شلوغ کردن بخش اورژانس و درگیری پرسنل، هزینه اقتصادی قابل توجهی را به بیمار تحمیل می کند. هدف ازانجام این مطالعه بررسی فراوانی آزمایش های درخواست شده برای بیماران با درد حاد غیرترومایی شکم مراجعه کننده به بخش اورژانس بیمارستان حضرت رسول (ص) که در نهایت مرخص شدند و مقایسه آن با مطالعات قبلی می باشد تا دریابیم که آیا می توان آزمایش های غیرضروری که منجر به اتلاف وقت و هزینه و انرژی از بیمار، پزشکان، پرسنل آزمایشگاه و پرستاران می شوند را حذف کرد یا خیر.

روش بررسی

نوع پژوهش توصیفی-مقطعی و به صورت گذشته نگر می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری آسان، اطلاعات پرونده 400 بیمار مراجعه کننده به بخش اورژانس با درد حاد غیرترومایی شکم که در نهایت مرخص شدند جمع آوری گشته و با استفاده از شاخص های آماری توصیفی تفسیر گردید .

یافته ها

میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 8±29/22سال بود. 40/8 درصد مذکر و 59/2درصد مونث بودند. آزمایشات درخواست شده شامل شمارش سلول های سفید خون (92 درصد)، بررسی کامل ادرار (91/7 درصد) و سونوگرافی شکم (95/5درصد) بود. درخواست شمارش سلول های سفید خون در این مطالعه مشابه مطالعات قبلی بود ولی درخواست بررسی کامل ادرار 2 برابر و سونوگرافی 4 برابر مطالعات دیگر به دست آمد.

نتیجه گیری

این مطالعه لزوم بازنگری در روند درخواست بررسی های تشخیصی در بیماران درد شکمی حاد غیر ترومایی را مطرح می سازد تا در صورت امکان از انجام آزمایش های غیر ضروری جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p536813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!